Forelsket i voksen 2
brevkassespørgsmål af
Molly
16 år
Jeg skrev for nogle dage siden om at je gvqr forelske ti en voksen, men jeg tror jeg glemte mit egentlige spørgsmål. Jeg er 16 år og er ved at blive forelsket i en der er 10 år ældre end mig. Vi kender hinanden gordi jeg kender noget af hans familie godt. Jeg ved selvfølgelig godt at vi er to forskellige steder i livet, men jeg føler faktisk ikke at det ville være et vildt stort problem. Men mit egentlige spørgsmål er: skal jeg fuldstændig droppe tanken om et forhold med ham, eller skal jeg give det en chance hvis vi begge føler for det?

Svar:
Kære du.
Det er godt at du skriver til os igen, så du kan få svar på det, du mente. Jeg kan læse, at Sophie har skrevet lidt omkring de regler og love vi har om at indgå i et forhold med en ældre person, når man er under 18 år, så det vil jeg ikke skrive så meget om, men gå direkte til dit spørgsmål - skal du give det et muligt forhold en chance eller droppe det?
Når man er forelsket, som det lyder til at du er, så er næsten alt ved den anden person helt fantastisk, og det kan være svært at se de negative sider ved personen. Derfor kan det også være helt umuligt at skulle træffe sådan en beslutning, for jeg kan forestille mig, at det som du har allermest lyst til, det er at prøve at se, om der kunne ske noget mellem jer. Men som Sophie også skrev i sit svar, så kan aldersforskellen nok komme til at betyde rigtig meget for jer, hvis I vælger at give det et forsøg. Måske ikke lige i starten, fordi du er nyforelsket, men når forelskelsen lægger sig, og I skal have en hverdag til at fungere, så kan jeg forestille mig, at der vil opstå nogle udfordringer pga aldersforskellen. Fordi I helt sikkert har forskellige hverdage, og altså er forskellige steder i livet, så kan det være, at det er sværere for jer at sætte sig ind i hinandens liv. At han måske ikke helt forstår din verden med skole og veninder, og du måske ikke hans arbejde (eller hvad han laver). Det kan være, at jeres venner og familie ikke forstår det, og at I altid skal forsvare jer selv, eller i værste tilfælde at der er nogle venner, der begynder at lægge afstand til jer, fordi de ikke forstår, hvorfor I er sammen. Det kan også være, at han gerne vil have hus og børn inden for den nærmeste fremtid, og at du gerne vil nyde din ungdom i mange år endnu. Det kan altså være nogle store ting, som gør, at det kan være svært at få et forhold til at fungere - på trods af at I gerne vil være sammen.
Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at det kan være svært at forholde sig til fremtiden, og at du egentlig bare har lyst til at være sammen med ham, og om det så ikke bare er den mavefornemmelse du skal følge. Som Sophie også skrev i sit svar til dig, så kan det måske også spille en stor rolle, at han netop er ældre og det mere interessant end fyre på din egen alder. Det kan gøre det meget svært at fjerne den fascination, man har af sådan en person. Så jeg kan godt forstå, at det er svært ikke bare at gå efter ham. Men jeg tænker, at det bedste nok vil være ikke at give et muligt forhold med ham en chance - men i sidste ende er det dig, der skal træffe beslutningen. Og hvis du vil prøve chancen med ham, så håber jeg, at du alligevel endnu en gang vil prøve at tænke over de betydninger det kan få. Og særligt hvilken betydning det vil have for dig og dit 'ungdomsliv'. Et fast forhold til en væsentlig ældre person vil måske kunne lægge en dæmper på dit nuværende og senere ungdomsliv, hvor det kan være, at sådan noget som at gå i byen og møde nye mennesker ikke vil komme til at fylde så meget, fordi forholdet vil tage mere tid. Så selvom det er svært, så tror jeg at du må prøve at kigge objektivt på det, altså fjerne følelserne og prøve at se situationen udefra. Hvad er fordelene og ulemperne? Hvis din veninde nu var i den her situation, hvad ville du så tænke om det? Sådan nogle spørgsmål kan være gode at stille sig selv, når man skal træffe sådan et valg.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og kommer frem til den løsning, der er bedst for dig. Hvis du har brug for at snakke mere om det, så vil jeg anbefale dig at kigge forbi vores chat, og snakke med en rådgiver om det hele.
Mange hilsner Pernille