JEG ER GRIM
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg føler mig meget meget meget grim, når jeg kigger på mig selv i spejlet. Jeg har bumser i hele ansigtet og folk kalder mig tit for pizzafjæs, klamme mangojuice og mange flere. Mit spørgsmål er: hvad skal jeg gøre for at blive pæn?

Svar:
Kære dig
Langt de fleste af os vil på et eller andet tidspunkt i livet, føles os grimme, dumme eller værre. Særligt i teenageårene er de fleste meget opmærksomme på deres udseende og det er også i den periode hvor ens hormoner går amok, og bl.a. giver bumser og andre trælse ting. Det kan betyde at man oplever drillerier eller mobning, som du også beskriver, og det kan gøre virkelig ondt. Jeg ville ønske jeg kunne fortælle dig præcis hvordan du kunne, som du skriver, blive smuk, men desværre findes der ikke en tryllestav som kan fjerne alle de ting man er træt af ved sig selv. Eller gør der? Den måde som andre ser en på, handler ikke kun om udseende, men også om udstråling. Så hvis man selv begynder at føle sig smukkere, vil andre også ofte være mere tilbøjelige til at se det smukke. Derudover handler smukhed også om ens personlighed. Hvis en person har et smukt udseende, men en meget grim personlighed, så synes jeg ikke man kan kalde dem smukke, og omvendt kan man gøre sig selv mere smuk ved at udstråle en smuk personlighed.
Når det så er sagt, så tænker jeg at du måske gerne vil have nogle tips til hvad du kan gøre lige nu og her. I forhold til dine bumser, så er der forskellige ting du kan prøve. Først og fremmest er det vigtigt at vaske sit ansigt morgen og aften. Hvis du bruger makeup, så sørg for at få det hele fjernet før du går i seng. Gammel makeup kan nemlig tilstoppe porrerne og give flere bumser. Du skal også spise sundt og drikke masser af vand. Slik, sodavand og andet sukkerholdigt kan være med til at gøre bumserne værre. Hvis det nu virkelig er en slem omgang, så kan du gå til lægen og få hjælp til hvad du kan gøre. Der er nogle mennesker som har brug for en særlig creme for at få bumserne helt væk. Det vigtigste råd jeg kan give dig, er nok at du ikke skal pille i dem. Så bliver det værre! Så prøv - så vidt muligt - ikke at kradse dem væk (så får du bare sår og der kan gå betændelse i), men hold istedet dit ansigt rent. Måske kan du også overveje at gå i matas og få noget ansigtsvask som hjælper på urenheder.
Derudover, så skriver du ikke mere om hvad du mener at "pæn" er, og jeg tænker egentlig at pæn afhænger af øjet der ser. Det vil sige at dét som du synes er pænt, vil jeg måske ikke synes er pænt og omvendt. Desværre er det sådan at medierne, serier og film giver os indtryk af at "pæn" er når man er vildt tynd, lyshåret og uden den mindste urenhed. Man glemmer at tænke på at der er brugt photoshop, makeup og alle mulige andre tricks til at få dem til at fremstå så "smukke/pæne" som muligt. I virkeligheden er det ikke dét som betyder noget. Nu lyder jeg måske som en kliché, men det er ikke det ydre men det indre. Det er selvfølgelig svært at tro på, når man er 14 år og bare gerne vil være ligesom de andre, men efterhånden som du bliver ældre, bliver det mindre og mindre vigtigt. Og man lærer at lade sin personlighed skinne tydeligere igennem og blive den skønhed som man ønsker.
Jeg beklager at jeg ikke kan give dig det svar du ønsker dig, men jeg håber du kan bruge det alligevel.
Venlig Hilsen
Signe