Forældre og læge

brevkassespørgsmål

Forældre og læge

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 3 uger 1 dag siden

Hey jeg har lige et spørgsmål. Er det rigtigt at man godt selv kan tage til læge uden at have sine forældre med? Jeg er 17 år, og jeg vil bare vide om det er noget man må selv bestemme over, eller om forældrene stadig skal være med ind over. Min mor siger at hun gerne vil med men det vil jeg faktisk helst være fri for. Hun ved godt hvad det handler om, men jeg vil gerne selv snakke med min læge om det.

Svar:

Hejsa.

Mange tak for dit spørgsmål! Det giver rigtig god mening at der er ting du gerne vil snakke med lægen om, uden at din mor er til stede. Heldigvis er svaret på dit spørgsmål, at du gerne må tage til læge uden dine forældre. Du kan selv bestille tid gennem appen MinLæge, hvor du skal logge på med MitID.
Så det er faktisk helt op til dig selv at tage til læge - dog skal du vide at lægen ikke har tavshedspligt over for dine forældre. Snakker du med lægen om noget som lægen finder meget bekymrende, har lægen altså pligt til at underrette dine forældre (med få undtagelser).
Jeg har fundet dette inde fra Sunhed.dk:

Du kan selv bestille tid hos lægen, hvis du har noget, du gerne vil snakke om. Hvis du er under 18 år, har lægen ikke tavshedspligt over for dine forældrene (forældremyndighedens indehaver). Som udgangspunkt skal forældre informeres om deres børns forhold og sundhed.
Der kan dog være tilfælde, hvor tavshedspligt over for forældrene er nødvendig. Her vil man tage hensyn til dig og forholdet til dine forældrene. For eksempel hvis der er tale om behandling med relation til seksuallivet, eller hvis oplysningerne kan give anledning til alvorlige konflikter derhjemme.
Oplysninger om du er i live, eller hvor du opholder dig, er lægen forpligtet til at give videre.

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/om-boern/pubertet/...

Her kan du også læse mere om at gå til lægen inden man bliver 18 og hvordan man selv kan skifte læge, hvis man ønsker det.

Er du nervøs for om din læge fortæller det videre til dine forældre, kan du altid spørge lægen om der er mulighed for at dine forældre ikke får noget afvide.
Lægen skal altid gå ud fra hvad de tænker der er bedst for dit behov!

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig, og god tur til lægen!
Mvh. Chris - Cyberhus

cyberhusrasmuss billede
Chris fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål