forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Mine forældre høre slet ik efter når jeg prøver og forklare dem noget. De afbryder mig altid og siger bare “fordi vi siger det”. Jeg føler ik jeg bliver taget seriøst. Hvad kan jeg gøre for at de begynder at lytte og ikke bare tror jeg er for lille til at forstå noget?

Svar:
Hej med dig
Forældre kan være ret trælse nogle gange, og det er du ikke den eneste, der synes. Der er som om, de nogle gange bare vil være sygt irriterende og ligeglade, kan man så nemt føle.
Forældre prøver for det meste at gøre deres allerbedste for at børnene har det godt. Det er deres vigtigste opgave. Men altså... Nogle gange bliver tingene ikke altid sagt lige pænt. Eller de glemmer at lytte, som du beskriver.
Alle forældre har et eller andet, de kunne gøre bedre. Og det er ikke sikkert, de ved det selv. Så derfor tænker jeg at du kunne overveje, om du skal sige til dine forældre, at du gerne vil snakke med dem. Og så sætte jer ned en dag, hvor I har god tid. Og så fortælle hvordan du har det. Det, du har skrevet i det her brev. Måske kan du læse det højt for dem.
Ved at tage sådan en snak, kan de måske bedre forstå, hvordan du har det. Og det kan være, I kan finde ud af en god løsning sammen. Måske kan I aftale at de prøver at lytte til dig, i hverdagen eller at I måske har en bestemt dag, hvor I sætter jer sammen og får snakket lidt mere om nogle af de ting, som er vigtige for dig. Det kan også være at I sammen kan lave nogle "spilleregler" for, hvordan I kan tale sammen, så alle føler sig set og hørt. Det kan godt lyde lidt fjollet, men det kan faktisk godt være en hjælp til at blive bedre til at give hinanden plads.
Jeg håber, du får det bedre med dine forældre og at du snart vil føle, at de lytter bedre til dig.
De bedste hilsner fra
Mai