Forældre

brevkassespørgsmål

Forældre

brevkassespørgsmål af
Marcus
14 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Jeg er en dreng som har depression, og har haft det siden jeg var 10 år gammel... jeg fik depression som 10 årig, fordi min forældre nedgjorde mig og slog mig. Jeg har været til mange forskellige Psykologer og snakket om de problemer jeg har, men jeg føler ikke rigtigt noget af de ting de har fortalt mig har hjulpet. Fornyligt er jeg blevet truet af min mor at hun ville slå mig i hovedet og derefter sende mig ud på gaden... Hvad gør jeg?

Svar:

Kære du

Det lyder til at være en rigtig svær situation, du står i og at du har haft en rigtig hård barndom, som du også selv forklarer har ført til depression. Først vil jeg gøre det helt klart, at det slet ikke er i orden, at dine forældre har slået dig. Det er ulovligt at slå børn og det skal forældre eller andre voksne aldrig gøre.

Du spørger til, hvad du skal gøre, da din mor truer med at slå dig og smide dig på gaden. Det er en svær situation at stå i, og jeg forstår godt, at det bekymrer dig. Jeg vil råde dig til at tage fat på nogen, der kan hjælpe dig. Det kan f.eks. være en lærer eller en pædagog, som vil kunne kontakte kommunen. Hvis du har mod på det, kan du også tage kontakt til politiet i din kommune. Det kan man altid gøre, når der sker noget ulovligt og det er ulovligt at slå. Og som du selv skriver, så har dine forældre tidligere slået dig, hvilket også gør, at du kan få hjælp med at komme væk. Du skal ikke være bange for at ende på gaden, hvis din mor ikke vil have dig boende længere. Da du er under 18 år, vil der altid være nogen, der vil tage sig af dig.

Det er en svær situation at stå i, og jeg forstår godt, hvis du er bekymret og måske også bange. Det er ikke rart at være deprimeret, så selvom det er svært, vil jeg råde dig til at søge hjælp. Du fortæller, at du ikke føler, at det har hjulpet dig at gå hos psykologer. Det kunne lyde som om, at du har skiftet psykolog meget, og så kan det være svært at få den tiltro til psykologen, som ofte er nødvendig for, at det hjælper. Jeg vil råde dig til at prøve at komme i kontakt med en, som du kan have i et længere forløb. Og husk også, at det ikke er alle psykologer, man svinger lige godt med. Det er ok at skifte, hvis du ikke føler, at du får noget ud af det. Jeg vil råde dig til at give det en chance, da det kan hjælpe dig til at få det bedre.

Ud over at du kan tage fat i kommunen (enten via pædagog, lærer eller politi), vil jeg også anbefale dig at søge mere rådgivning i forhold til den vold, din mor udsætter dig for. Du kan f.eks. få hjælp på Bryd tavsheden.

Kram

Luna

Lunas billede
Luna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål