Min kæreste er usikker på grund af min fortid – hvad gør jeg?

brevkassespørgsmål

Min kæreste er usikker på grund af min fortid – hvad gør jeg?

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 2 uger 3 dage siden

Kære brevkasse, Jeg står i en situation med min kæreste, at han har svært ved at acceptere min fortid med andre mænd. Jeg har været seksuelt sammen med 10 mænd før ham, og selvom jeg har forsøgt at forklare, at mine tidligere korte seksuelleforhold ikke betød det samme som mit kærlighedsforhold til ham, føler han sig stadig truet og usikker. Jeg har været ærlig omkring, at jeg som yngre var usikker og søgte bekræftelse gennem de her seksuelle relationer, men nu er jeg i et helt andet sted i mit liv og hviler mere i mig selv. Jeg kan godt sætte mig ind i, at han er bekymret for, at jeg måske bare bruger ham, ligesom han føler, jeg gjorde med de andre mænd. Han siger, at han elsker alt, hvad jeg gør i nutiden og at han sagtens kan se en fremtid med mig, men alligevel ved han ikke, om han kan fortsætte forholdet alene på grund af min fortid. Vi har snakket om det flere gange, og jeg føler kun jeg gør situationen værre og værre hver gang. Hvordan kan jeg berolige ham og få ham til at forstå, at jeg virkelig ønsker at være sammen med ham for den, han er, og ikke på grund af mine tidligere usikkerheder? Jeg kan jo ikke ændre min fortid, men jeg ønsker, at vi kan komme videre sammen. Hvad skal jeg gøre? Venlig hilsen, En frustreret kæreste

Svar:

Kære frustrerede kæreste,

Tak fordi du deler din situation. Det kræver mod at være så åben omkring noget så sårbart, og jeg kan godt forstå, at det føles frustrerende, når samtalerne med din kæreste ikke fører til den forståelse, du håber på.

Det, du beskriver, får mig til at tænke på, hvor svært det kan være for nogen at adskille fortiden fra nutiden, især når følelser som usikkerhed og jalousi er involveret. Det lyder som om, din kæreste har svært ved at slippe sine tanker om din fortid, selvom han elsker dig og ønsker en fremtid sammen. Det er helt naturligt, at hans følelser kan virke forvirrende, både for dig og for ham selv.

Når du forklarer, at du som yngre søgte bekræftelse i relationer, tænker jeg, at det er noget, mange kan relatere til. Det er også tydeligt, at du nu er et sted i dit liv, hvor du hviler mere i dig selv og ønsker et dybere forhold med ham. Dette viser, at du har udviklet dig og er klar til en sundere form for kærlighed.

Din kæreste virker til at være fanget i sine egne usikkerheder, og det er helt normalt at føle sig truet i situationer som denne. Hans følelser handler dog ikke kun om dig, men også om ham selv og de tanker, han har om relationer og tillid. Du kan ikke ændre din fortid, men du har allerede gjort meget for at forsikre ham om, at du er dedikeret til ham. Måske er næste skridt at hjælpe ham med at arbejde igennem sine egne følelser, eventuelt ved at foreslå en samtale med en professionel rådgiver. Det kan være, han har brug for tid og rum til at forstå sine egne tanker bedre.

Du kan også fortsætte med at vise ham, at du er her og ønsker at være sammen med ham. I stedet for at prøve at overbevise ham om din kærlighed ved at forklare din fortid, kunne du måske skifte fokus og styrke jeres fælles fremtid ved at tale om, hvad I begge ønsker fremadrettet. Det kan også hjælpe jer begge med at finde ro og tryghed i det forhold, I bygger sammen nu.

Husk, at det du oplever, er en udfordring, mange par møder på et tidspunkt, og det viser blot, hvor meget du holder af ham, at du gerne vil gøre noget ved det. Det kan tage tid, men det er tydeligt, at du er på rette vej. Fortsæt med at kommunikere åbent og ærligt, og husk, at du også fortjener at blive mødt med forståelse og accept.

Jeg tror på, at I begge kan vokse gennem det her. Det kan være svært, men det er muligt, og det er værd at kæmpe for.

Kærlig hilsen,
Samara fra Cyberhus

cyberhussamaras billede
Samara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål