Flytte hjemmefra som 17. Årig

brevkassespørgsmål

Flytte hjemmefra som 17. Årig

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 1 måned 3 uger siden

Hey. Jeg står med det dilemma at jeg gerne vil flytte fra min hjemby. Jeg går på gym i midtjyland men føler mig slet ikke tilpas. Jeg startede i en Okey klasse og har nogle fine venner men min personlighed når jeg er med dem er slet ikke mig.. Jeg har en kæreste fra København og længde har jeg overvejet at droppe ud og tage 2. Og 3. G i København. Jeg ved jeg afligevel flytter dertil efter gym så vennerne jeg har nu kommer jo nok afligevel ikke til at holde på nær de tætteste selfølgelig, men de går afligevel ikke på mit gym. Jeg ville jo også bo virkelig langt fra min familie og ved ikke om de ville blive kede af jeg flytter væk fra det liv de har prøvet at skabe for mig. Jeg ved ikke om jeg bare skal presse på og fortsætte i midtjyland eller ændre mit liv totalt og flytte til København hvor jeg håber jeg ville få der bedre. Det er jo en kæmpe chance at tage Vh en forvirret pige

Svar:

Hey!

Tak for dit dilemma!
Det at flytte hjemmefra er en spændende proces og en meget stor beslutning, men det lyder til at du har gjort dig en masse gode overvejelser allerede.
Jeg vil prøve at komme med lidt flere perspektiver du kan overveje, inden du tager beslutningen.

Har du overvejet nogle alternativer til at flytte til København, for at få det bedre?
Det kan være at der er et andet gymnasie i Midtjylland hvor du kan få en frisk start, eller måske kunne det være nok bare at skifte klasse på dit nuværende gymnasie?
En anden løsning kunne være at snakke med nogen om dine udfordringer omkring den du er, når du er sammen med dine venner. Måske dine forældre eller en lærer kan hjælpe?
Du kunne også overveje om du kunne finde nogle andre fællesskaber at være en del af, hvor du kan prøve at starte forfra, så du ikke er "fanget" i denne personlighed som egentlig ikke rigtig er dig.

Hvis du ender med at flytte, så er der også en masse praktiske ting, det ville være en god idé at overveje.
For det første skal man have sine forældres tilladelse så længe man er under 18 år. Derudover er der en masse økonomiske ting du skal have styr på. Er planen at du skal flytte sammen med din kæreste, eller flytte for dig selv?
En lejlighed i København kan være rigtig dyr, og derudover skal du til selv til at stå for indkøb, forsikringer, abonnementer til div. ting osv.

Du slutter af med at skrive at det jo er en kæmpe chance at tage - og ja, det har du helt ret i at det kan være, men jeg tænker helt sikkert også at det kan være den rigtige beslutning, hvis du har overvejet den godt!
Hvor længe har dig og din kæreste været sammen? Og hvor sikker er du på jeres forhold? Jeg synes at det er en rigtig vigtig ting at overveje, for hvis du flytter over til ham i København og I pludselig går fra hinanden, står du pludselig uden et netværk i København - altså medmindre at du i forvejen kender en del derovre.
Selv hvis du føler dig rigtig sikker på jeres forhold, syntes jeg at du skal overveje hvordan du ville have det i København, hvis du pludselig stod alene.

For at opsummere er der altså nogle forskellige ting du kan overveje, så du er sikker på at det ikke ender med at det bliver en dårlig oplevelse. Når det så er sagt, så er det ikke unormalt at flytte hjemmefra når man er 17 år, og det er helt sikkert en god mulighed for at starte på en frisk med nye venskaber.
Mit sidste råd er at jeg syntes du skal snakke med dine forældre og din kæreste om det og høre hvad de tænker.

Til sidst vil jeg lige nævne at jeg studsede lidt over at du skriver, at når du er sammen med dine venner, så er din personlighed ikke "dig".
Hvis det er noget du vil snakke mere om, er du meget velkommen til at skrive endnu et indlæg her i brevkassen eller kigge på nogle af de andre muligheder der er på Cyberhus - f.eks. SMS-chatten, endnu et brev til brevkassen eller en af vores gruppechats.

Jeg håber at jeg har kunnet hjælpe dig, og held og lykke med beslutningen!

Mvh. Chris - Cyberhus

cyberhusrasmuss billede
Chris fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål