Onani

brevkassespørgsmål

Onani

brevkassespørgsmål af
Tine
16 år
Oprettet 1 måned 3 uger siden

Jeg har onaneret i lang tid nu og føler selv jeg kender mig selv og mine nydelser, men jeg har svært ved at prøve at give mig selv finger. Jeg føler mig bange og nervøs og ved ikke hvordan jeg kan hjælpe mig selv. Ved ikke om det fordi jeg ikke er klar til det men det tænker jeg nu hvor jeg er 16. Når jeg prøver og mærke føles det meget stramt rundt om, som jeg næsten ikke kan komme ind, og ville genre spørge om det måske bare er fordi jeg er nervøs eller ikke tændt nok, eller om det er fordi min krans er for lille.? Og er det med at når man har samleje første gang, så springer jomfru hinden. Er det en myte eller er det rigtigt nok?

Svar:

Hej Tine,

Det er nogle virkelig gode spørgsmål! Og faktisk nogle spørgsmål jeg tror rigtig mange undrer sig over. Jeg kan sagtens forstå at du kan blive nervøs når du skal prøve at give dig selv finger for første gang.

Generelt tror jeg at rigtig mange bliver nervøse eller spændte når de skal prøve de forskellige seksuelle oplevelser de første gange. Du er helt sikkert ikke alene.

Jeg kan forstå at du undrer dig over, om årsagen til at din skede føles meget stram, kan være fordi du er nervøs eller fordi din krans er for lille. En helt vildt god og relevant tanke! Jeg kan forsikre dig om at din krans ikke er for lille. Der kan jo faktisk komme en hel baby ud af den.

Det er helt normalt at skedeindgangen føles stram, når det er de første gange der kommer noget op i den. Grunden til at den er stram er ofte fordi man kommer til at stramme/spænde i bækkenbunden (som er den muskel der sidder omkring skeden), og det skyldes netop noget som nervøsitet. For at undgå at stramme i bækkenbunden er det vigtigt man prøver at slappe helt af i kroppen og være et sted fysisk, hvor man føler sig tryg og tilpas. Sørg for at ligge i en behagelig stilling hvor du har god åbning til skeden, det kan fx. være på ryggen men bøjede ben. Træk vejret dybt og fokuser på at slappe af. Du kan eventuelt starte med at onanere udenfor skeden så du bliver tændt og våd, og derefter prøve at køre fingeren ned mod skeden. Det kan også være en ide at bruge glidecreme på fingeren, så den glider nemmere op, hvis det stadig føles for stramt. Der er ingen rigtig eller forkert måde at onanere og derfor er mit bedste råd til dig, at prøve dig frem og finde ud af hvad der føles rart for netop dig.

 Til sidst vil jeg lige svare dig på dit spørgsmål, om det med at jomfruhinden sprænger ved første samleje er en myte eller ej. Og det korte svar er: Det er en myte. Kvindens mødom er en tynd og elastisk slimhindefold der sidder som en krans ved skedeingangen. Den her slimhindefold (som er mødommen) kan udvides og der kan komme rifter de første gange man har samleje, men det er helt normalt og helt ufarligt. Du kan læse mere om det på sexlinien.dk “Hvad er mødom?”

 Jeg håber at det kan hjælpe dig, og ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive ind igen!

 Venlig hilsen

Anne fra Cyberhus

cyberhusannes billede
Anne fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål