En pige som jeg vil have
brevkassespørgsmål af
Emil
21 år
Hej brevkassen. Jeg har fået øjnene på en pige som er totalt iøjenfaldende og synse hun er noget af det smukkeste jeg har set. Jeg kender hende ikke og har set hende på facebook, det ikke alle piger som jeg bare taber kæben til. jeg skrev til hende og hun svarede mig så. Vi skrev en lille smulen og jeg spurgte så om vi ikke kunne lære hindanen at kende og det har hun heldigvis ikke udelukket. hun er aktiv en del gange og ser så ikke min besked, og denne her gang ser hun så min besked og svarer ikke. Jeg har ikke skrevet noget endnu efter sidste besked. Jeg er så bange for at skræmme hende væk eller være for tilbagholdende, jeg vil gerne finde en ordenlig balance. skal jeg lade hende være? Skal jeg skrive igen? er hun overhovedet intresseret? Hvad kan jeg sige for at tiltrække hende? Hun har tusind venner og så bliver jeg også usikker på mig selv, hvad skal hun bruge mig til når hun kender så mange? og har nemt ved at finde en fyr, jeg bor 40 minutter væk fra hende, er jeg nok for hende? Har brug for nogle råd.

Svar:
Hej Emil.
Det der med kærlighed er ikke altid lige nemt, og jeg kan godt forstå, at du er lidt i vildrede over, hvad du skal gøre.
Først og fremmest er det sejt at du handler ved at skrive til hende pigen. Hvis man ikke tager handling, så sker der heller ikke noget, så sejt gået. Ud fra det du skriver, så lyder det ikke til at I kender hinanden irl, men at du er faldet over hendes profil. Der kan være mange grunde til, at hun ikke har svaret dig igen. Måske har hun travlt, glemt beskeden, ikke ønsker mere kontakt osv osv. Du finder nok aldrig ud af det medmindre du skriver til hende igen. Afhængig af hvad du allerede har skrevet, kan du fx skrive, at du ikke ønsker at være anmassende, men synes hun virker rigtig sød, og du har tænkt på hende siden I sidst skrev sammen. Hvis hun så ikke svarer på den besked, tror jeg at du skal tolke det som, at hun ikke ønsker mere kontakt, og det skal selvfølgelig respekteres. Men det kan også bare være, at hun har glemt at svare på den sidste besked, og gerne vil skrive videre. Så for at få afklaring, synes jeg, at du skal skrive til hende igen.
Det er helt naturligt at blive usikker på sig selv, når man er interesseret i en, som mange er interesseret i. Men bare fordi hun har mange venner og måske nemt ved at finde en fyr, så kan det ligeså godt være dig, hun synes er interessant. Det bedste du kan gøre er at være dig selv. Du skal ikke lave dig selv om til at være en, som du tror, hun vil være interesseret i. Typisk kan man mærke det på andre, når de prøver at lave sig selv om, og man kommer til at virke falsk, og så er det meget bedre bare at være sig selv fra starten. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Selvtillid og selvværd kommer ikke fra den ene dag til den anden, det er noget man skal arbejde med, særligt, hvis man er meget usikker på sig selv. Når du oprigtig holder af dig selv, er det også nemmere for andre at gøre det samme, så uanset hvordan det ender med hende her, vil jeg anbefale dig at arbejde med dit forhold til dig selv, så du rent faktisk selv tror på, at du er en, som man vælger at være sammen med ud af mange.
Hvis hun svarer dig tilbage, så udover at være dig selv og skrive, som du ellers vil gøre, så kan det være godt at være nysgerrig på hende, og stille hende nogle spørgsmål. Det er altid rart at mærke, at andre rent faktisk gerne vil høre om en, men man skal heller ikke spørge bare for at holde samtalen i gang, da det netop kan virke anmassende. Så det er en øvelse mellem at stille de spørgsmål, der falder dig naturligt ind, men også at give hende plads til at tage initiativet. Hvis det hele tiden er dig, der får samtalen til at køre, så kan det godt være, at du skal give plads til hende for at se, om hun faktisk også er interesseret i at holde samtalen i gang. Hvis du synes det er svært at finde på de naturlige spørgsmål, så tænk på, hvad du ville sige, hvis det var en, du mødte til en fest eller arrangement. Hvad ville du spørge ind til? Hvad ville du have lyst til at vide om en person, du ikke kender?
Jeg håber, at du tager chancen og skriver igen, og jeg krydser fingre for, at det går, som du håber.
Mange hilsner
Laura