Flytte hjemmefra nu!
brevkassespørgsmål af
simone
18 år
Hejsa. Jeg har et virkelig stort behov for at flytte hjemmefra. Jeg er 18 år, men jeg ved virkelig ik hvem jeg ska kontakte og hvilke muligheder jeg ka få. Om det er komune eller noget. Jeg trives ik så godt derhjemme, og derfor har jeg virkelig brug for mit eget sted.
Hilsen den desprate pige.

Svar:
Hej med dig.
Jeg er ked af at høre, at du ikke trives derhjemme. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvad man skal gøre i sådan en situation og derfor er det rigtig godt, at du skriver her og spørger. Det er rigtig vigtigt, at du trives og jeg vil forsøge at give nogle råd til, hvad du kan gøre herfra.
Som du også selv skriver, så kunne det være en rigtig fin idé at tage fat i din kommune og forklare dem din situation. De kan hjælpe dig til, hvad næste skridt kan være. Du er godt nok 18 år, så du kan vælge at flytte ud og leje en lejlighed, uden at dine forældre kan sige noget til det. Jeg kan dog forestille mig, at det er svært at få råd til en lejlighed og måske har du noget skole, du skal passe, der gør det svært at få tid til at arbejde. Her er det rigtig fint at tage fat i din kommune. Måske har din kommune en lokal chat, som du kan tage fat i. Du kan se listen over kommunechats på Cyberhus under "Ung i". Hvis din kommune ikke er repræsenteret her, så kan du selvfølgelig også ringe til kommunen.
Der er også andre steder at søge råd og hjælp til, hvad du kan gøre. Hvis du er i gang med en uddannelse, vil der også være en studievejleder, som du kan tage fat i. Måske har studievejlederen ikke alle svarene, men på den måde kan du få hjælp til, hvad du ellers kan gøre og det er generelt rigtig vigtigt at få noget støtte, hvis det ikke går så godt derhjemme. Støtte fra studievejleder kan også være, hvis det går ud over lektier og lignende. På den her måde kan du få lidt ekstra hjælp og hvis du har en opgave, der er helt umulig at få skrevet, fordi du har mange ting i hovedet, så kan du lettere få taget hensyn til din situation og derfor aflevere lidt senere.
Ellers vil jeg også råde dig til at komme forbi 1-1-chatten her på Cyberhus. Her sidder der en rådgiver klar til at snakke med dig. Både om hvordan du kan bære dig ad i forbindelse med at flytte hjemmefra, men også hvis du har brug for at snakke om de ting, der ellers fylder hos dig.
Jeg vil ønske dig held og lykke. Husk på at selvom tingene kan føles meget uoverskuelige nu, så er der hjælp at hente. Alting bliver altid lidt bedre, når vi får spurgt om hjælp til den situation, vi står i.
De bedste hilsner
Signe M.