Må ikke få kæreste...

brevkassespørgsmål

Må ikke få kæreste...

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hejsa. Det er lige det, at jeg har den her fyr jeg flirter meget med. Han kan også godt lide mig. Men det store problem er at mine fædre ikke vil have at jeg får en kæreste. De hader de drenge jeg tager med hjem.

Ham jeg godt kan lide er sort, ligesom mig. Mine ene far er så bare amerikansk, og i USA er 80% af dem i fængsel sorte. Ikke fordi han ikke han lide sorte, han ser bare lidt skævt til dem, inden han lærer dem at kende.

Alle de kærester jeg har haft, har mine fædre jaget væk.... Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til dem? De vil ikke lade være.

håber I kan hjælpe..

hilsen Z.

Svar:

Hej Z.

Det er slet ikke en nem situation du står i og jeg kan godt forstå det er frustrerende, når du oplever at dine forældre ikke vil have du får en kæreste og hader dem du tager med hjem. Fordi du er 16 år og det er helt normalt at kærester fylder meget og at du både møder fyre og gerne vil have dem med hjem... Så hvad gør du?

Jeg har nogle tanker, som jeg håber du kan bruge og lad os lige starte med dem, som du nok helst ikke vil høre..

Indtil du bliver 18 år, så har dine forældre ansvaret for dig og det betyder også, at hvis der er en fyr som de ikke bryder sig om eller ikke mener vil være god for dig, så har de ret til at sige til dig, at du ikke må være kærester med ham eller ikke må tage ham med hjem. Sådan er loven skruet sammen og selvom det kan være rigtig svært at acceptere, når man er ved at blive voksen som du er, så er det for at beskytte dig.

Når det er sagt, så skal dine forældre også langsomt give dig mere og mere ansvar for dig eget liv, men igen er det dem der bestemmer hvordan og hvornår.

Du skriver, at det ikke er fordi de ikke kan lide sorte, men at de ser lidt skævt til dem. Du skriver også at du ikke må få en kæreste og derfor går jeg ud fra, at det også gælder hvis du tog en lys fyr med hjem? Så det lyder til at det er lidt en kombination af, at de ikke har lyst til at du skal have en kæreste lige nu og at det ikke gør det nemmere, når det er en sort fyr.

Der kan være flere grunde til at dine forældre har det på den måde.. En grund kunne være, at de ikke føler du er klar. Det kan også være de selv har det lidt svært med, at du er blevet så gammel og er klar til den del af livet, måske er de ikke trygge ved at du måske skal have sex, eller det kan være noget helt andet.

Lige meget hvad, så tror jeg det handler om, at I skal have snakket lidt mere om det, fordi hvis du ikke helt ved, hvorfor de ikke vil have du skal have en kæreste, så bliver det endnu sværere at acceptere for dig.

Det kunne også være, at dine forældre vil kunne acceptere at du er sammen med en fyr, hvis I har haft en god snak om det og måske er blevet enige om hvornår og hvordan du kan begynde at få en kæreste.

Nu kender jeg jer slet ikke, men jeg har en fornemmelse af, at I godt kan snakke om tingene og måske skulle du prøve at skrive et brev til dem, hvor du på en måde inviterer dem til en snak. Du kan skrive hvordan du oplever det og hvad du godt kunne tænke dig i fremtiden. Du kunne også skrive, at du godt kunne tænke dig at vide, hvorfor de ikke vil have du får en kæreste og at du har en fornemmelse af, at det har noget at gøre med at fyren kan være sort.

Faktisk er det meget det du har skrevet til mig og du kunne også vælge at vise dem mit svar, måske kunne det hjælpe jer til at få startet snakken?

Jeg tror rigtig mange unge, men også deres forældre kan have det svært, når alt det her med kærester, kærlighed og sex starter, fordi det er nyt og for forældrene er det ret vildt at skulle give slip på deres børn. Så måske en god snak, hvor de også føler at de bedre kan forstå dig og stole på, at du passer godt på dig selv.... måske ville det også hjælpe.
Og til sidst tænker jeg, at det her handler om, at du og dine forældre bliver enige om en løsning. Fordi der er ikke noget bestemt der er rigtigt eller forkert her, fordi der er forskel på familier og forældre, så det er mellem jer 3 der skal findes en løsning.  Når du så bliver 18 år, så er det kun dig der bestemmer, fordi du så er myndig. Men indtil da er det et samarbejde.:)

Jeg håber du kune bruge mit svar og du er altid velkommen til at kigge forbi chatten her i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en voksen, hvis du har lyst til at få nogle flere og andre ord på din situation.

Kan du have det godt og jeg håber I får en god snak.

Venlig hilsen

Erroll

SigneKs billede
Signe har svaret på dette spørgsmål