Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Rygning med bøjle
brevkassespørgsmål af
Jasmin
16 år
Hej, Jeg er en pige på 16 år som skal have togskinner på i morgen (onsdag), da jeg er ryger kunne jeg godt tænke mig at få svar på om man kan se på tænderne når man får bøjlen af at man har røget? Jeg snakkede med min veninde som var nødt til at få bleget sine tænder efterfølgende, hvilket jeg helst ikke vil ud i. Jeg vil bare høre om dette passer, eller om det er forskelligt, hvis ja kan man så gøre noget for at forhindre det i at man kan se det?
mvh hilsen anonym

Svar:
Hej Anonym,
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er nervøs for, om man kan se misfarvninger på tænderne, fordi du har røget imens du har haft bøjle på.
Det kan sagtens være, at der vil komme misfarvning af tænderne imens du har bøjle på, men de misfarvninger, som der kommer på tænderne af rygning kan din tandlæge pudse af på klinikken. Det vil derfor ikke være nødvendigt med blegning af tænderne.
Du kan begrænse misfarvning af tænderne, ved at børste dine tænder grundigt, hvilket selvfølgelig altid er en god idé.
Men måske er det et rigtig godt tidspunkt at holde op med at ryge?
Held og lykke med bøjlen!
Birgitte, tandlæge