Kan det ses at man lige har onaneret?
brevkassespørgsmål af
den anonyme pige
13 år
Jeg er begyndt at onanere og jeg må indrømme jeg gør det ret meget fordi det er så dejligt og jeg syns jeg trænger. Men jeg har to større søskene og der er jo også mine forældre. Så selvom jeg prøver kun at gøre det når jeg er alene hjemme er det ikke altid muligt eller også kommer der nogen hjem inden jeg er færdig og jeg må skynde mig at blive færdig. Det sker jo også jeg lige har gjort det før jeg skal mødes med veninder. Min største frygt er at nogen skal vide jeg onanere. Så jeg vil gerne spørge om det måske kan ses eller mærkes på mig? Jeg syns jo nogen gange min familie eller veninder kikker lidt mærklig på mig, som om de kan fornemme noget, så bliver jeg helt panikket! Kan det ses? Jeg prøver jo at få tøjet på plads så det sidder ordenlig men måske blusser jeg og er rød i hodet efter orgasme? Eller jeg er måske forpustet når jeg snakker? Eller kan man lugte noget? Det er megavigtigt for mig jeg ikke blir opdaget men jeg er altid bange for det måske aligevel sker. Er det nemt at se eller kan jeg gøre mere for ikke og blive opdaget?

Svar:
Kære anonyme pige,
Tusind tak for dit spørgsmål! Det du beskriver er en bekymring mange unge går rundt med, når de starter på at onanere. Det er du slet ikke alene om.
Mit svar er helt klart: Nej. Umiddelbart kan man ikke mærke det på folk, hvorvidt de har onaneret eller ej. Onani er en helt naturlig del af at blive ældre og mere moden, og derfor er der også rigtig mange, der gør det. I starten kan man selv blive meget opmærksom på, at man gør det, og er bange for at blive "opdaget", og det er også helt naturligt. Her er mit råd, at hvis muligt, så giv dig selv et par minutter til at komme dig. Lås dig selv inde på toilettet og vask dine hænder, tag nogle dybe indåndinger, og også gerne tør dig, så du ikke går og er våd bagefter. Det kan lugte en smule, men min erfaring er ikke, at det er noget folk kan lugte på dig. Er du usikker, så onaner uden undertøj, så der ikke kommer noget på trusserne, og brug et lille bind som kan fange eventuel udflåd bagefter.
Når du fortæller, at din familie eller venner kigger lidt mærkeligt på dig, så kan der være så mange andre årsager til det. Chancen for at de kan se det på dig er mega lille, og hvis du giver dig selv den lille pause bagefter, så er der ingen fare på fære. Og skulle det aller værste ske - du bliver opdaget! Så husk på, at det er sådan en naturlig del af at vokse op, og du på ingen måde er forkert eller mærkelig. Du er helt menneskelig med helt naturlige behov - præcis som alle andre.
Frida fra Cyberhus.