Fedt på fissen

brevkassespørgsmål

Fedt på fissen

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 1 uge siden

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 17 år, der længe har været utilfreds med udseendet af min fisse. Problemet er det, at jeg har rigtig meget fedt  dernede. Både ved venusbjerget, hvor det er værst, men også ved kønslæberne. Det er noget der virkelig går mig på i hverdagen, da det giver mig ”camel-toe” i næsten alle bukser. Jeg vil høre om I måske kender nogle træningsøvelser eller lignende til at få det væk?

Svar:

Kære du,

Hvordan fedtet fordeler sig på kroppen er meget forskelligt fra person til person. Nogle mennesker har fedt på maven, andre har det på numsen. Nogle mennesker har fedt på armene, andre har det i ansigtet eller på benene. Og nogle mennesker har fedt omkring kønsdelene - som dig, der har fedt på fissen. Hvordan fedtet fordeler sig på kroppen, er ikke noget man selv er herre over, og det kan derfor føles dybt uretfærdigt, hvis man lige er dén person, der har fedt et særligt sted, som man ikke synes ser pænt ud.

Du spørger, om der er nogle træningsøvelser eller lignende du kan lave til at få fedtet på fissen væk. Det er generelt godt at holde sig i form og at spise sundt, hvis man gerne vil leve godt og have det rart. Men det kan være rigtig svært at træne på måder, som gør, at fedtet forsvinder på bestemte steder på kroppen. Ofte vil det nemlig være sådan, at når man træner og spiser sundt, så vil man kunne mindske fedtet på kroppen, men den formindskning vil fordele sig jævnt over hele kroppen, og altså ikke koncentrere sig om et specifikt område.

Derfor er de tre bedste råd jeg kan give dig:

1. Sørg for at spise sundt og træne, så du holder en fornuftig vægt, og har det rart. Hvis du generelt lever sundt, vil der være præcis den mængde fedt med præcis den fordeling, som er naturligt og normalt for lige netop din krop.

2. Acceptér din krop som den er. Jeg ved godt, at det er et virkelig irriterende råd at få, for hvis du kunne det, så havde du nok bare gjort det. Men måske er rådet ikke så dumt endda. Som menneske, uanset om man er ung eller gammel, er det rigtig nemt at finde ting ved en selv og ens krop, som man kan være utilfreds med. Man er for tyk, man er for tynd, ens næse er for stor, ens arme er for korte, ens fødder er for brede, ens navle har den forkerte form, osv. Nogle af tingene kan man gøre noget ved, men langt de fleste af dem, kan man ikke ændre på. Og det er spild af tid at bruge en masse energi på at gå og ærgre sig over, at der er noget ved ens krop man ikke kan lide. Det man kan gøre i stedet, er at fokusere på de ting man godt kan lide ved sig selv og sin krop, og de ting, som man har en mulighed for at ændre på.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det tager tid at lære at acceptere sin krop. Men eftersom du skal have den her krop resten af dit liv vil det betyde meget for dit generelle velbefindende, hvis du bruger din energi på at fokusere på de positive ting fremfor de negative.

3. Tal med dine veninder om det. Måske har de samme oplevelse og opfattelse af deres egen krop. Måske har de ikke. Men formentlig vil de kunne hjælpe dig med at få sat ord på dine frustrationer. Langt de fleste mennesker kan finde et eller andet ved dem selv, som de ikke er tilfredse med. Derfor kan det være rigtig rart at tale med andre om de ting, man ikke bryder sig om ved sig selv. Måske har de andre de samme issues med deres kroppe. Måske har de nogle andre. Pointen er bare, at den slags ting bliver meget lettere at have med at gøre, hvis man taler med nogen om det.

Jeg håber du kan bruge svaret, og at du med tiden lærer at acceptere din krop som den er!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål