Familie/forældre

brevkassespørgsmål

Familie/forældre

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej.

jeg har Tit skænderier med min mor eller søster. jeg må åbenbart ikke spille computer særligt meget og være en del af et fælleskab online. Har næsten ingen venner i virkeligheden så derfor er det ekstra træls jeg ikke må spille og danne fælleskab der. Føler bare min familie er meget anderledes en aandre familier, og min mor vil have vi er mega meget sammen som familie hvor jeg gerne vil være selv og spille. jeg bliver tit ked aF det eller irriteret over vi skal være anderledes da alle dem jeg kender godt må side og spille.....

Svar:

Hej du,

Det forstår jeg godt du bliver ked af det over. Jeg tror, at din mor har svært ved at forstå, at det ikke bare er skærmen du har et forhold til - men de mennesker som er inde på den anden side af den.
Det er jo ikke spillene, men medspillerne du griner sammen med, og taler til. Det kan være rigtig svært at forstå, for nogen som ikke selv gamer, så derfor skal der nogle gange gøres en ekstra indsats for at hjælpe dem til at se computerspillene i det lys.

Du kunne jo invitere din mor til at se dig spille - og høre hvad I snakker om undervejs (måske du lige skal sige til resten af dit hold/guild, at hun er med på en lytter...), eller du kan henvise hende til nogle af de mange artikler som CfDP har skrevet her: https://cfdp.dk/tema/gaming/
Når du siger, at du føler dig anderledes, kunne det her jo også være et emne du kunne få din mor (eller klasselærer) til at tage op på et forældremøde - det kunne være en rigtig god øjenåbner for din mor, hvis alle de andre forældre i klassen havde et helt andet forhold til gaming end hun havde.
Jeg synes du er helt vildt dygtig til at sætte ord på, hvad forbuddene gør ved dig og de venskaber du gerne vil være en del af. Jeg håber, at du også har prøvet at sige de samme ting til din mor - jeg ved godt, at den slags nemt kan ende i "Fordi jeg siger det!!"-skænderier med forældre, men jeg synes virkelig, at dine pointer er flot og nøgternt beskrevet, så det håber jeg virkelig også, at din mor ville lytte til :)

Jeg håber noget af det hjælper - for jeg synes du siger alle de rigtige ting, nu gælder det bare om at finde en situation hvor din mor lytter på den rigtige måde :)
//Christian

Christians billede
Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål