Filmet over nettet
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
jeg havde en rigtig ubehagelig oplevelse på chatrouletten den anden dag. Jeg var inde og se om der var nogle det også var interesseret i at vise lidt hud som mig selv. Jeg finder en, som jeg kort skriver med, vi fortsætter så på Skype, hvor damen spørg om hun ikke må se mine øjne, og det må hun selvfølgelig, derefter begynder vist onanerer til hinanden. Pludsenlig stopper det, og personen skriver at hun har optaget det, og vil smide det op på youtube og på porno sider, medmindre jeg betalte 1000kr over noget der hed Western Union. Her går jeg i panik, og det ender med at personen bare fjerner mig på Skype, så mit spørgsmål er hvad skal jeg gøre?!

Svar:
Hej med dig
Tak for din historie. Det er super godt at du skriver herind.
Du har oplevet et (desværre) klassisk forløb, hvor en person har udnyttet dig og nu afpresser dig. Det er selvfølgelig slet ikke i orden.
Vi hører jævnligt historier, hvor det netop er foregået som hos dig. Hvor personen netop sikrer sig at man viser ansigt, så man har mere at afpresse med. Det er snedigt og vildt ubehageligt.
Der er fem ting som du skal vide:
1) Du har muligvis dummet dig ved at vise dig på nettet på den måde. Men den helt store idiot her er personen som udnytter, at du har været svag et øjeblik - ikke dig. Husk det.
2) Du må ALDRIG begynde at betale penge til nogen. Det kommer ikke til at få ende. Når du har betalt første rate, vil han bare bede om flere penge. Pengeoverførsler via Western Union bruges ofte ved svindel fordi pengene ikke kan spores og refunderes.
3) Tag screenshots og beviser af personens skype, ip-adresse mv - kontakt herefter politiet. Afpresning er ulovligt, og det bør helt klart anmeldes. Følg Politiets rådgivning. Du skal ikke være bange for at ringe til politiet. De har ofte gode forslag til handlemuligheder.
4) Når du har taget beviser mv, så overvej at slette din skypekonto. Gør dig selv ukontaktbar. Hvis du ikke kan kontaktes på nogen måde, kan du heller ikke afpresses. De fleste, der afpresser mennesker har reelt ikke noget ønske om at uploade noget til pornosider. De vil bare gerne have pengene. Hvis du ikke kan kontaktes, er der heller ikke nogen gevinst at hente, og man kan derfor håbe, at videoen ikke uploades.
5) Læs materialet "Har du været nøgen på nettet" som vi har været med til at lave. Her kan du læse en masse gode råd, som netop er skrevet til personer i din situation. Der er ting du kan gøre. Husk det!
Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg godt kan forstå hvis du er bange for risikoen for at du kommer til offentlig skue på nettet på den måde. Jeg ville ønske at jeg kunne garantere dig, at det ikke kommer til at ske. Det kan jeg desværre ikke. Men følg ovenstående punkter; så behøver det ikke at være jordens undergang. Du er også meget velkommen til at tale det igennem med vores chatrådgivere i Cyberhus. Her kan du helt anonymt få råd og vejledning.
Venlig hilsen Jonas