Jeres blog
brevkassespørgsmål af
Sofia
18 år
Hej Ch På jeres blog hvor i snakker om spørgsmål der tit bliver stillet omkring digital krænkelse, snakker i om at selv hvis man poserer på en seksuel måde i et billede, når man har undertøj/bikini på (som ung), så bliver det ikke kategoriseret som børneporno i sig selv. Jeg kom til at snakke om det med en veninde, som sagde at på Red Barnets hjemmeside står der det modsatte. Der står: “Seksuelt overgrebsmateriale med børn er defineret som billeder og film, der viser børn involveret i seksuelle aktiviteter eller i seksualiseret posering eller med fokus på barnets kønsdele. “ Hvordan kan det være ulovligt med seksualiseret posering via jeres blog, men ulovligt via Red Barnet? Hvad er forskellen?

Svar:
Kære Sofia.
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over forskellen. Da vores blogindlæg blev skrevet for flere år siden, var forståelsen af, hvad børneporno - eller overgrebsmateriale med børn, som det også kaldes - en anden, end vi forstår det i dag. Der har heldigvis været meget fokus de sidste år på, hvad digitale krænkelser og seksuelt overgrebsmaterialer er, så vi er også blevet klogere med tiden. Vi er helt enige med Red Barnet om definitionen, så seksuelle poseringer også er en del af forståelsen af, hvad seksuel overgrebsmateriale med børn kan være, og det er nu rettet i vores blogindlæg. Så tak for at gøre os opmærksomme på det!
Det er dog vigtigt, at man ikke bliver bange for at tage et billede af sig selv med bikini eller undertøj på og frygte, at man gør noget ulovligt, fordi man måske poserer på en seksuel måde. Der er forskel på, hvad man synes er en seksuel posering og i hvilken kontekst et billede bruges. Så formålet med forståelsen af, hvad seksuelt overgrebsmateriale er, handler om at beskytte børn og unge mod nogen, der vil udnytte eller misbruge dem.
Jeg håber, at du fik svar på dine spørgsmål.
Mange hilsner
Pernille