Er det virkelig børneporno?

brevkassespørgsmål

Er det virkelig børneporno?

brevkassespørgsmål af
Olivia
16 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus.

For noget tid siden var jeg på en side (archiveofourown), hvor jeg fandt nogle originale historier, omkring børn der havde sex med voksne. (Jeg vil også lige understrege, at det normalt ikke er en ting jeg opsøger, og at historierne var kun skrevet ud fra fantasi, hvilket også var understreget af personerne som skrev dem.) Jeg tænkte ikke så meget over det til at starte med, men nu kommer jeg til at undre mig over, om det egentlig var en form for børneporno jeg var i kontakt med. Jeg har altid tænkt at børneporno var noget som involverede ægte børn, og ikke fiktive børn. Men jeg er nu meget nervøs for, at jeg har læst børneporno alligevel. Som en teenager som selv skriver rigtig mange historier, tænker jeg heller ikke på andet end at det bare er historier.

Jeg havde også en krise tidligere da jeg faktisk følte mig seksuelt ophidset af nogle af historierne, hvor jeg så mente at jeg derfor var pædofil, hvilket jeg har konkluderet at det er jeg absolut ikke.

Svar:

Kære Olivia.

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om det, du har læst, faktisk er børneporno, så det er rigtig godt at du skriver herind. Jeg kan berolige dig med, at der i loven står, at når man taler om børneporno, så er det "utugtige fotografier eller film, andre visuelle gengivelser eller lignende af personer under 18 år, der har samleje eller anden kønslig omgængelse end samleje og ikke har givet samtykke, hvis de er fyldt 15 år" (§235). Der står faktisk ikke noget om, at det også gælder for nedskrevne historier - fiktive eller virkelige. Så derfor vil jeg ikke mene, at det, du har læst, er børneporno, og generelt at det ikke er børneporno, når det handler om fiktive historier.

Det er meget naturligt at få skyldfølelse eller dårlig samvittighed over at tænde på noget seksuelt, som man måske aldrig nogensinde ville udleve i virkeligheden. Det behøver ikke kun være fantasier, der handler om børn, det kan være hvad som helst - farlige, mærkelige eller skøre fantasier. Det er noget, rigtig mange mennesker har, så der er ikke noget mærkeligt eller forkert ved, at du har oplevet at tænde på noget, som du godt ved er forkert, hvis du udlevede det i virkeligheden. Det gør dig heller ikke til pædofil. Du er i en alder, hvor du højst sandsynlig gør dig en del tanker om sex og måske din egen seksualitet, og nogle fantasier kommer og går, mens andre bliver ved med at være der.

Men det er selvfølgelig vigtigt at sige, at fantasier, som er ulovlige, hvis man udlever dem, skal forblive fantasier. Og særligt når det handler om børn, så må man heller ikke udleve fantasien ved at se andre udlever den - altså se børneporno. Det er også ulovligt.

Jeg håber, at du er blevet beroliget lidt, og godt ved, at du ikke har gjort noget galt. Du er velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål eller tanker, du gerne vil dele.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål