Facebook beskytter krænker

brevkassespørgsmål

Facebook beskytter krænker

brevkassespørgsmål af
anonym
22 år
Oprettet 5 år 9 måneder siden

Hej. Jeg har været udsat for, at en fyr, en udvekslingsstudent, som kom i en speciel social sammenhæng hvor studerende mødes, efter at han er rejst hjem har krænket mig. Vi mødtes aldrig på tomands hånd og jeg har ikke lagt op til noget. Han er så på Messenger en dag, det var ved årsskiftet. Det endte med, at han uden at jeg ønskede det sendte vidoer hvor han onanerer, er i bad og onanerer. han stiller 11000 spørgsmål om hans penis, om hans sæd Jeg blev så chokeret og tænkte: Hvordan tør han? Han kendte mig jo ikke. Jeg kender en anden pige en smule. De sås også i fritiden og der var intet kæreste i det. Han er katolsk og han ville gerne virke meget "from", hvilket han ikke er! Jeg blev bange, fik ondt i maven, da jeg skulle logge på min Facebook, for jeg tænkte: Hvad kommer der nu? han var også MEGET hurtig til at logge på, når jeg var på. så loggede jeg af og han ville have en "forklaring" på, hvorfor jeg "undgik" ham!?! Det der så er sket er, at jeg har, igen, bedt ham om at fjerne sine billeder hvilket han ikke gjorde. jeg skrev så tydeligt at han skulle fjerne dem. Det gjorden han ikke. Jeg skrev så, på hans profil, under er andet billede, at han skulle fjerne, "det du ved nok". Og ret vredt kan jeg godt se, skrev, at han havde overskredet mine grænser. Det korte og lange er, at han så blokerede mig, og så er han gået til Facebook og har meldt mig! For chikane. De har så lukket (slettet ) ,min konto- Jeg har jo som alle andre et meget socialt liv derinde. Jeg skrev og forklarede men Facebook er jo ret så hemmelige. De fortalte mig ikke hvorfor kontoen var slettet, men det kan kun være ham, der har "sladret" til Facebook. Nu har jeg oprettet en ny profil og jeg har jo lyst til at skrive til ham, hvad fanden han bilder dig ind. Jeg havde ca 400 kontakter mv og nu kan jeg genskabe 30! Det der med at han har "vendt" krænkelserne om! Han sendte en link, som stammer fra avisen i hans hjemland, hvor han "informerede" mig om "Umbrella" sagen med deling af sexvideoer og skrevm at hvis jeg fortalte andre om det, så ville jeg blive dømt og fængslet! Jeg er VRED!!! Og han skal sku´ikke fortælle mig, at det er mig der har begået noget sygt og vildt ulækkert. Han har sendt 5 videoer med onani, med stønnen og man kan se hans ansigt. Han ville også have nøgenbilleder af mig og spurgte om jeg onanerede og ja det var så klamt. Jeg skrev meget tydeligt, at jeg bare ikke sender billeder...det var han sur over...(noget for noget). Jeg kan jo ikke få de billeder væk fra min hjerne. Jeg vil ikke melde det, fordi han jo nok vil "bruge" sin henvendelse fra Facebook mod mig. Og desuden, så har sagen med de mange delinger jo været båret af, at man har følt "sympati" med dem der delte, som om, at "det vidste de ikke" og at "det er den del af den teknologiske udvikling". Hvordan får jeg talt om det? Jeg er bange for, at alle vil sige: Hvorfor blokerede du ham ikke? Straks? Kan I hjælpe?

Svar:

Kære anonyme.

Sikke en omgang du har været igennem med ham her. Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig uretfærdigt behandlet af Facebook. Som jeg ser det, har du været udsat for et digitalt overgreb, som man kalder det. Du er blevet dybt krænket af en person, hvor du har prøvet at sige fra overfor ham, og nu står tilbage med frygten for, at du vil blive bebrejdet for ikke at have handlet anderledes samtidig med, at du skal bearbejde den voldsomme oplevelse, han har udsat dig for.

Det er ikke retfærdigt, at det er dig, der mærker konsekvenserne af hans grænseoverskridende handlinger ved, at Facebook har lukket din konto. Desværre er Facebook meget sort/hvid med sådan noget. Hvis der bliver anmeldt en kommentar, som fx er chikanerende eller grænseoverskridende for brugeren, så handler de på det uden at se hele sammenhængen. Så de tager altså ikke højde for, at han selv har chikaneret dig og krænket dig. Men jeg tænker også, at når han har brugt Facebooks tjeneste, Messenger, til at sende grænseoverskridende materiale, så burde Facebook have et ansvar for at gøre noget. Det vil nok bare kræve, at du anmelder ham til Facebook. Men jeg kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at skulle gå igennem en større sag mod ham, selvom det virkelig burde få nogle konsekvenser, at han har krænket dig. Det er selvfølgelig dit helt eget valg, om du vil gå videre med det. For en sikkerheds skyld, hvis du stadig har henvendelser fra ham, kan du tage screenshots af det, så du har beviser på det, hvis du nu skulle ændre mening senere.

Som du også selv skriver, så er det vigtigt at du får bearbejdet det, der er sket. For det er ikke ingenting, det er rigtig alvorligt. Jeg vil derfor anbefale dig, at du snakker med en professionel om den her oplevelse, fx en psykolog. For det er vigtigt at få talt om. Du må endelig ikke gå rundt med tanker om, at du kunne have handlet anderledes. Hvis du bebrejder dig selv for, hvorfor du ikke blokerede ham noget før, så kan det nærmest sammenlignes med, hvorfor man ikke sagde tydligere nej ved et fysisk overgreb. Det er ikke din skyld, at han har krænket dig. Det kan det aldrig blive. Men mange der har været udsat for et overgreb, føler sig skyldige og skammer sig. Og det kan være meget svært at tale om, hvis man skammer sig og bebrejder sig selv. Men det er så vigtigt at få talt om netop så sådanne tanker ikke får magt og kommer til at fylde.

Hvis du ikke tænker, at en psykolog kan hjælpe, så vil jeg anbefale dig at prøve at snakke med nogle af dine nærmeste. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, så vil jeg anbefale dig, at skrive det hele ned. Skriv alle dine tanker og følelser ned. På den måde får du et overblik over hvad der foregår indeni, og måske bliver du også klogere på, hvordan du har det med det hele. Du kan også bruge dit spørgsmål herinde til at starte en samtale med, du har tæt på.

Du kan også prøve at kigge på den her hjemmeside, StopChikane, som Dansk Kvindesamfund har lavet til personer over 18, der har fået delt billeder uden samtykke. Selvom det ikke helt er det, der er sket for dig, så kan det være, at de har nogle gode råd til, hvordan du kan bearbejde hele oplevelsen, og hvordan du kan få snakket om det.

Jeg kan også anbefale dig at komme ind forbi vores chat til en snak om, hvordan du kan få bearbejdet oplevelsen, og få snakket om de tanker, du har om det hele.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål