Få finger
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år og er lidt i tvivl om noget så ville høre om i kunne hjælpe og svare på det Der lyder nok lidt mærkeligt men kan man godt få finger imens man har sin mens? Mvh. Mig :)

Svar:
Kære du
Det er slet ikke et mærkeligt spørgsmål du kommer med der. Det er godt, at man tør stille nogen måske lidt udsædvanlige spørgsmål.
Du kan sagtens have sex og udføre andre seksuelle aktiviteter, herunder fingering, mens du har din menstruation. Det er dog vigtigt at tage nogle forholdsregler og være opmærksom på hygiejnen, da menstruationsblod kan øge risikoen for infektioner- du er nemlig lidt mere modtagelig overfor infektioner end normalt når du har menstruation, og det er fordi at have menstruation lidt svare til at have fx et åbent sår på huden- sådan en sår vil også være mere modtagelig for infektion hvis det ikke beskyttes mod bakterier og andre udefra påvirkninger.
Hvis du vælger at have sex eller få finger under menstruation, vil jeg anbefale dig at bruge kondom, og det er også selvom du måske bruger anden form for prævention som fx p-piller, det kan også være en ide at skifte bind eller tampon oftere end normalt for at opretholde en god og sund hygiejne. Det er også vigtigt at have en åben og ærlig kommunikation med din eventuelle kæreste/partner om hvad jeres præferencer og grænser er, og respektere hvad hinandens ønsker og behov er. Det er måske ikke lige alle der har lyst til have sex eller lave noget seksuelt hvis ens partner har menstruation, så husk at have respekt for hvad din partner vil og ikke vil gå med til.
Håber mit svar kan hjælpe dig lidt, og rigtig god dag til dig.
Venlig hilsen Kylie.