Bedste veninde lyver over for mig

brevkassespørgsmål

Bedste veninde lyver over for mig

brevkassespørgsmål af
Veninden
22 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Kære brevkasse Jeg har fundet ud af at min aller bedste veninde har sovet med - og muligvis været sammen med - min eks. Jeg er roomate med min bedste veninde, og vi bor sammen i en større by. Jeg kan se hendes lokation på Snapchat (såkaldt “snapkort”).. Hun havde været i byen, og om morgenen kunne jeg se, at hun befandt sig hos min eks. Da hun kom hjem over middag, sagde hun at hun havde sovet hos den veninde, som hun var i byen med, men jeg er helt sikker på at hun har sovet hos min eks. Hun ved hvad min relation til ham er, og jeg er virkelig frustreret og skuffet over, at hun ikke har fortalt mig sandheden. Skal jeg selv konfrontere hende, eller skal jeg vente og se hvad der sker? Synes også på en måde det er pinligt at konfrontere hende med, at jeg kunne se hendes lokation og dermed lægge to og to sammen, men stemningen herhjemme er mærkelig og jeg går og har så ondt i maven over det, mens hun lader som ingenting.

Svar:

Kære dig

Jeg kan godt forstå, du har en masse tanker omkring det, at din veninde måske har været sammen med din eks. Det er en sårbar situation at være i, og det kan være rigtig ubehageligt at have sådan en viden/et gæt. For hvad skal man lige gøre ved det. Så det er super fint, at du har sat ord på og sendt det ind til os. Og jeg har lidt forskellige tanker til dig, som jeg godt kunne tænke mig at dele.

Du kan vælge at konfrontere din veninde og fortælle hende, at du så hendes location og så se, om I kan få jer en ærlig snak om det. Det er en løsning, som kræver meget mod, men så får hun muligheden for at fortælle, om det er rigtigt og du får mulighed for at stille spørgsmål, hvis du har nogle. Det kan være, at en snak kan påvirke jeres venskab både negativt og positivt, alt afhængigt af, hvordan den går.

Du kan også vælge at tie stille og ikke konfrontere hende. På en måde lade som om, det ikke er sket. Det er nok den løsning, som vil kræve mest tålmodighed. Og det kan også være svært at finde ud af, hvordan du skal agere overfor din veninde, og om du bare kan være, som du plejer eller det bliver for svært at have det usagte imellem jer.

Du kan også afvente situationen lidt og lade det være op til din veninde at komme til dig, hvis hun har noget at sige. Det kan være, hun kommer hurtigt med dårlig samvittighed, det kan også være, hun aldrig kommer. Og det kan være, at hun ikke har noget at skjule og derfor ikke føler at hun bør sætte ord på noget. Det er en løsning som også kræver evnen til at afvente og sætte følelserne lidt på pause. Så det er også det udfordrende ved den her løsning - at være i, at du ikke kan bestemme over din veninde og derfor må sidde på dine hænder.

Der er desværre rigtig mange situationer i livet, hvor der ikke findes en rigtig eller forkert måde at håndtere tingene på. Så i de situationer må man prøve at stole på sin mavefornemmelse og så tage et valg ud fra den. Så hvis du kan mærke, at du hælder til noget bestemt, så er det et godt bud på en løsning.

Jeg håber din løsning bliver god for netop dig. Måske kan mit svar inspirere dig til at tænke på helt andre veje at gå, for der er 100 forskellige måde at gribe det an på og mine er ikke de eneste.

Tanker og knus fra

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål