Barn eller ung?
brevkassespørgsmål af
Mig
13 år
Hej Jeg har tænkt lidt over hvornår man er barn og hvornår man er ung. Jeg synes der er mange der glemmer at man ikke enten er barn eller voksen, men godt kan et eller andet sted i mellem det, men er det mig der er forkert på den?

Svar:
Kære søde dig.
Du har helt ret i dit brev, der er en overgangsfase mellem at være barn og voksen, og det er en vigtig del af livet, som ofte bliver glemt eller forenklet i vores dagligdag. Det kaldes ofte ungdommen eller teenageårene, men det kan være svært at sætte præcise grænser for, hvornår man er det ene eller det andet, fordi det handler om forskellige former for udvikling.
Jeg kan prøve at sætte nogle forskelllge perspektiver op formeden, så det måske kan give mere mening.
Barndom vs. ungdom vs. voksenliv
Barndommen handler meget om læring gennem trygge rammer, ofte spejler børnene sig i deres forældre og forældrene kan føles som det klogeste i hele verden, mens ungdommen er præget af at finde sin identitet, udvikle selvstændighed og løsrivelse fra sine forældre og udforske verden på egne præmisser.
Man er ikke voksen endnu, men heller ikke barn. Dette kan strække sig fra omkring 10-12 år (puberteten) til omkring 25- års alderen, hvor hjernen og identiteten stadig udvikler sig.
Samfundets perspektiv
Samfundet kan godt lide klare og firekantet kategorier, men det tager ikke altid højde for, at mennesker er forskelllge i deres udvikling. Mange forventer fx, at man bliver “voksen” i det øjeblik, man fylder 18 år, men i praksis er det mere komplekst, og som nævnt tidligere er din hjerne ikke færdig udviklet endnu. Men nogle kan føle sig voksne tidligt, mens andre først gør det langt senere
Hver person har sit eget perspektiv
Hver persons oplevelse af overgangen fra barn til voksen er forskellige. Nogle føler sig “fanget” mellem barn og voksen og savner forståelse af, at de stadig lærer og udvikler sig, det kaldes også “late bloomers” af nogen. Det er helt naturligt og for nogen mennesker en del af deres udvikling.
Konklusion
Det, du oplever, er altså ikke forkert. Faktisk er det meget klogt, at du bemærker det! Mange voksne kan glemme, hvordan det føltes at være i den fase, hvor man ikke helt passer i de simple kategorier som “barn” eller “voksen.”
Håber mit skriv giver mening for dig, og rigtig godt nytår til dig!
Med venlig hilsen Kylie.