Eventuelt selvmordsforsøg med panodiler
brevkassespørgsmål af
Freja
15 år
Hej Brevkasse. Jeg har gået de sidste par dage og tænkt på at tage 10-12 panodiler. Jeg har læst mig til på nettet, at jeg bør søge lægehjælp hurtigst muligt, hvis jeg gør det. Men hvis jeg bliver indlagt til en form for udrensning, så finder mine forældre vel ud af det? Og jeg vil virkelig ikke skulle forklare det til min far, da der er virkelig mange problemer i vores forhold. Jeg har bestemt heller ikke lyst til at snakke med min mor om det, da hun med sikkerhed vil overanalysere det totalt, og sende mig til psykolog, og det har jeg prøvet flere gange før - det hjælper mig ikke. Det er som sådan ikke fordi at jeg går og har det forfærdeligt. Jeg har hverken angst, depression eller lignende. Jeg selvskader dog en smule. Jeg har, for nogle måneder siden, cuttet, men er holdt op. Det ved begge mine forældre godt. Hvad de ikke ved er, at jeg nu kradser min arm til blods. Jeg ønsker ikke at dø, som tingene ser ud lige nu, men jeg ønsker på den ene eller den anden måde at skabe en form for opmærksomhed for, hvordan jeg har det. Problemet er igen bare det, at jeg sådan set ikke har det særlig dårligt. Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor jeg har lyst til at tage pillerne, men det har jeg haft i mange dage nu, og jeg tror det ender med, at jeg gør det. Jeg vil bare virkelig gerne vide, hvad der så skal ske, for jeg vil helst ikke gå så langt som til rent faktisk at dø, da jeg har læst at det skulle være en utrolig langsom og pinefuld død. Og som tideligere nævnt, har jeg ikke et decideret dødsønske. Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Finder mine forældre ikke ud af det? Jeg bor hos min mor til dagligt, og ser kun min far når jeg selv vil. De har delt forældremyndighed, men snakker ikke sammen. Hvad kommer der til at ske med mig hvis jeg ringer til en læge/vagtlæge/112 eller lignende, og bliver lagt til "udrensning" efter jeg har taget pillerne? Kommer min skole til at vide noget? For jeg vil ikke risikere at hele min klasse lige pludselig ved det. Jeg ved min mor ikke vil informere skolen om det, men kommer det alligevel frem til dem? Kh. Mig

Svar:
Kære Mig,
Tak for dit brev! Det er virkelig sejt af dig, at du skriver om dine tanker her, i stedet for at sætte handling bag.
For selvmord er nemlig aldrig løsningen. Selvmord fjerner symptomerne på at have det dårligt, men hvis selvmordet lykkes, er man ikke i live til at mærke effekten. Du skriver dog også, at du egentlig ikke ønsker at dø, men mere har behov for at gøre opmærksom på, hvordan du har det.
Hvis du tager 10-12 panodiler vil det være nødvendigt at søge lægehjælp, som du også selv skriver. Du vil så højst sandsynligt blive indlagt til udpumpning og da du er under 18 år gammel, vil dine forældre blive kontaktet og bedt om at komme på sygehuset og være hos dig. Du skriver, at dine forældre har delt forældremyndighed og det vil derfor være dem begge to, der bliver kontaktet.
Du skriver, at du ikke ønsker at dø og ikke har et decideret dødsønske, men mere er interesseret i, at skabe noget opmærksomhed om, hvordan du har det. Samtidig skriver du, at du har svært ved at forklare hvorfor du har lyst til at tage pillerne, da du ikke har det forfærdeligt. Du nævner selv lidelser som angst og depression. Derfor er det vigtigt for mig, at understrege, at man sagtens kan have det dårligt selvom man hverken lider af angst, depression eller andre psykiske lidelser. At have det skidt behøver ikke at være forbundet med at have en diagnose. Nogle gange er det et spørgsmål om, at man har ondt i livet.
Nogle tror, at det kun er de meget syge, depressive og angste mennesker, der får tanker om selvmord og selvskade, men i virkeligheden kan de ramme os alle. Derfor kommer det også nogle gange som et kæmpe chok for de pårørende. når et nærtstående familiemedlem begår selvmord, fordi de ikke har opfanget, at der var noget galt, fordi vedkommende har været god til at lade som om alt var godt. Som oftest er selvmord og selvmordsforsøg et råb om hjælp og opmærksomhed, hvilket du også selv er inde på. Men her tænker jeg, at der er mange andre måder at få opmærksomhed på, som er meget mindre skadelige og farlige. Den bedste metode er nok, at tale med dem man gerne vil have opmærksomhed fra. Hvis det er din mor eller far, så tal med dem om, at du føler dig overset og savner opmærksomhed. Hvis det er fordi du føler dig ensom, så prøv at opsøge nye venner i eller uden for skolen, og start nogle nye bekendtskaber. Uanset hvilken slags opmærksomhed du mangler er det bedste du kan gøre, at tale med nogen om hvordan du har det. Det kan være grænseoverskridende at skulle tale med andre på den måde, og hvis du i første omgang ikke føler dig tryg ved eller parat til at tale med nogen du kender er du altid velkommen i vores 1-1 chat. I chatten er du anonym og den rådgiver du chatter med er også anonym, og du kan chatte om hvad som helst. Intet emne er for stort, intet er for småt. Chatten har åben mandag og onsdag fra 14-17 og tirsdag og torsdag fra 18-21.
Selvmordsforsøg, og i særdeleshed også selvskade, som du også beskriver, kan dog også være et udtryk for et forsøg på at mærke sig selv og mærke, at man stadig er i live. Nogle gange kan man få en følelse af, at livet bare går sin gang og man bare følger med strømmen uden egentlig at være tilstede og få noget ud af det. Der kan det være nærliggende at ty til selvskade, da man for en stund så kan mærke sig selv og mærke, at man rent faktisk er tilstede. Men selvskade er symptombehandling, og derfor er det vigtigt, at finde årsagen til at man selvskader, og behandle den i stedet. Igen vil det ofte være en stor hjælp at tale med nogen om det. Det behøver ikke at være en psykolog. Det kan ligeså vel være en ven, ens forældre, ens søster eller bror, ens lærer eller en anonym chatrådgiver.
Du stiller nogle konkrete spørgsmål til sidst, som jeg gerne vil svare på: Hvis du tager piller er det vigtigt at du efterfølgende søger lægehjælp. Du vil højst sandsynligt blive indlagt til udpumpning, og da du er under 18 kan du ikke undgå, at dine forældre bliver kontaktet og bedt om at komme. Hvorvidt skolen får det at vide, tror jeg, er op til dig. Men eftersom du højst sandsynligt ville være væk i nogle dage kan det måske være svært at undgå, at de spørger ind til hvor du har været. Du kan altså ikke undgå, at folk omkring dig får det at vide.
Jeg håber du kan bruge svaret og håber inderligt, at du tænker dig om en ekstra gang inden du tager piller.
De bedste hilsner,
Stine