At blive veganer?
brevkassespørgsmål af
Smilla
16 år
Hej. Ved det er nogle meget mærkelige spørgsmål, og jeg forstår hvis i ikke kan svar på dem. Jeg er en pige på 16 år som i lang tid har undersøgt det at blive veganer. Jeg fandt dog hurtig ud af at det tager mere end jeg forventede. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar på. Det skal lige siges at jeg har gigt, jeg ved ikke om det har nogle særlig betydning? For det første vil jeg gerne vide om det er vigtigt at jeg går til min læge for at snakke om den kæmpe kost ændring det vil kræve at blive veganer? Jeg vil også gerne vide om der vil være et behov for at tage kosttilskud, for at være sikker på at min krop stadig for de samme mængder proteiner, calcium, jod, vitamin b12, vitamin b2 osv? Hvis ja, hvilke kosttilskud bør jeg så tage? Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde svar nogle at mine spørgsmål. Mvh Mig

Svar:
Hej Smilla
Tak for dit spørgsmål!
Jeg kan godt forstå, at der er mange spørgsmål, der presser sig på hos dig. Du skriver, at du har gigt og spørger, om det har nogen betydning for dine overvejelser om at blive veganer. Nu ved jeg ikke, hvilken type gigt, du har - men jeg synes, det vil være en god idé for dig at tage en snak med din egen læge - alternativt din kontaktperson på sygehuset, hvis du ind i mellem kommer dér.
En anden mulighed er at rådgive dig med gigtforeningens kostrådgiver, der måske ved noget om det at være veganer og samtidig have gigt. Her er et link til hende: https://www.gigtforeningen.dk/hjaelp-og-raad/raadgivningen/
Jeg håber, de kan hjælpe dig med dine spørgsmål.
Kærlig hilsen
Louise