tynd
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Hvordan bliver man perfekt tynd uden motion? Altså ikke model tynd, men uden deller. Jeg vil gerne have en flad mave, og ryg rundt om taljen. Det er ulækkert når der hænger deller ud over bukserne. Jeg er 167cm og vejer næsten 60kg. I bukser bruger jeg størrelse 30, men jeg vil gerne ned i en størrelse 23-24 KH Marie

Svar:
Hej Marie
Først vil jeg gerne sige at der er rigtig mange piger som gerne vil have en perfekt krop og være tynd. Så jeg kan godt forstille mig, hvordan du kan tænke. Jeg synes det er godt at du ikke vil være model tynd, for det er nemlig ikke særlig sundt. Jeg vil gerne prøve at hjælpe ved at sige noget om, hvilke tanker jeg har, ud fra det du skriver.
Piger sammenligner sig ofte med andre piger og synes at de skal bruge samme størrelse som dem de kender. Det er bare sådan at alle piger ser forskellige ud i kropsbygning, derfor kan man ikke sammenligne sig med andre piger. Nogen har brede hofter, andre høje, nogle tykke knogler, brede skuldre, smalle ben osv. Derfor er du nød til at kigge på din egen krop og finde ud af, hvordan du ser ud og hvilken størrelse der passer til dig.
Du skriver, at du gerne vil fra en størrelse 30- 24 i buksestørrelse. Det tænker jeg er et meget stort spring. Det er helt okay, hvis du synes du gerne vil tage dig nogle kilo, men det er vigtigt at du taber dig, så du stadig beholder din normalvægt og ser sund og rask ud. Det er også vigtigt for mig at sige, at alle kvinder skal have noget fedt på kroppen. Det er det der giver os former og gør at vi er kvinder.
Det er helt okay, hvis du kan være lidt træt af, at du føler der hænger lidt deller ud over bukserne. Men ud fra det du skriver, synes jeg ikke det lyder som, det er særlig meget. Så hvis du gerne vil af med de få kilo, du føler du har ekstra, så handler det om at sætte sig små mål. Dit mål kan f.eks. være at komme til at passe en størrelse 28.
Motion er faktisk rigtig vigtigt, hvis man gerne vil tabe sig. Hvis man dyrker motion opbygger du dine muskler og muskler er med til at forbrænde fedt. Derfor er det godt med motion, hvis man gerne vil tabe sig. Det er også godt bare at gå en lang tur i godt tempo eller cykle en tur. Alt er bedre end ingenting.
Hvis du kun vil tænke på kosten, handler det om tage små skridt, ellers går du død i det. Nu kender jeg ikke til dine madvaner, men det kan f.eks. være at du lader være med at spise smør på brødet, erstatter juice og sodavand med vand, erstatter noget af det brød du plejer at spise med mere salat og grønt. De små ændringer i hverdagen vil gøre at du på sigt vil tabe dig. Ellers er det også bedst hvis du holder dig fra slik og chips i hverdagene, men tillad dig selv at må spise det i weekenden, ellers bliver det alt for hårdt.
Så mit råd til dig vil være at du sætter dig nogle små mål, som du kan overholde, så bliver det nemmere for dig at komme at med de kilo du er træf af.
De bedste hilsner Sine