Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Erosioner på fortænder
brevkassespørgsmål af
Saham
17 år
Hej, Jeg skriver fordi at jeg er bekymret for mine fortænder. Jeg har haft bøjle i 2 1/2 år men har det ikke længere. Nu går jeg blot med efterbøjle i over - og undermunden. Det der så er sket er at jeg har fået meget slidte fortænder, de er blevet meget meget tynde og den til venstre er også blevet løst... Jeg er rigtig bekymret for om de pludselig falder af hvad gør jeg???

Svar:
Hej Saham
Tak for dine spørgsmål. Jeg tænker, at det rigtige er at gå til tandlæge og få set på dine tænder.
Nu har jeg jo ikke set dine tænder, men jeg tænker, at du kan ikke lige pludselig få meget slidte fortænder. Det tager lang tid - mange år - at slide meget på tænderne. Så det du ser nu er altså ikke noget, der lige er sket. Det kan være sket før din bøjlebehandling - men så har du først opdaget det nu. Eller det kan være sket løbende over mange år. Og det er muligt, at sliddet er stoppet nu, hvor din bøjlebehandling er afsluttet. Hvis du har haft et dybt bid, har det været let for dig at slide rigtig meget på dine fortænder. Og hvis din behandling har været vellykket, så har du ikke dybt bid mere og så er det sværere at slide på fortænderne.
De fleste mennesker skærer tænder - det er jo sådan man slider på tænderne. Det er noget du gør om natten, mens du sover. Og det kan have sammenhæng med spændinger i dine muskler i nakke/skuldre/ryg. Det er ikke noget, man kan kureres for. Men hvis du stadig slider meget på dine tænder, så kan en bidskinne beskytte dig imod mere slid. Og hvis du har problemer med din ryg, så er det måske en kirooraktor eller en fysioterapeut, du skal have hjælp af til at holde op med at skære tænder.
Det tand, du har slidt af, kommer ikke tilbage igen. Det kan godt bygges på igen - man kan lægge et lag plast på - men det holder ikke, hvis du stadigvæk skærer tænder, mens du sover. Så det er muligt at du - ihvertfald til du er færdig med at vokse - er nødt til at leve med, at dine fortænder er slidte.
Jeg kan se, at du har skrevet spørgsmålet under kategorien "erosioner". Det kan jo være en anden grund til at dine tænder er blevet tynde. Erosioner kalder man det, når tændernes overflade er blevet opløst af syre. Syren kan komme fra sodavand, surt slik eller syrlig frugt, sure opstød (fra maven) eller hyppige opkastninger. Skaderne på tænderne er rigtig svære at gøre noget ved. I første omgang gælder det om at finde ud af, hvad det er, der har givet dig skaderne. Du kan ikke få det mistede tand tilbage, men du kan forhindre at skaderne fortsætter med at udvikle sig, hvis du kan lave om på dine vaner. Altså hvis du har haft et stort forbrug af sodavand eller syrlig mad, så skal du holde op med at spise eller drikke de syrlige ting. Hvis du har sure opstød er det en læge du skal snakke med - der findes medicin, der modvirker sure opstød. Og hvis du har eller har haft en spiseforstyrrelse og kastet meget op, så har du brug for hjælp til at komme ud af spiseforstyrrelsen.
Med hensyn til den tand, du skriver, der er løs, så kan det være flere forskellige ting. Den ene er tændernes rødder kan tage skade af at tænderne bliver rettet. Og så kan en tand faktisk godt være løsere end normalt. Men du skriver også at du har efterbøjler på - jeg går ud fra at det er en ståltråd, der er limet på bagsiden? Og hvis den sidder rigtigt, så virker det ikke sandsynligt, at din tand kan føles løs.
De fleste gange, hvor unge kommer til min klinik og siger deres tænder er løse, er det fordi de mærker med fingrene på tænderne. Og så viser det sig, at det ikke er tanden, der er løs, men fingeren, der giver efter. Så måske er din tand faktisk ikke forkert løs. Men bare lige præcis det, som tænder er, nemlig en lille smule løse. Det skal de være.
Men som du kan se, så er der en del gætteværk fra min side, fordi jeg jo ikke har set på dine tænder. Så mit råd til dig er helt klart at gå til tandlæge og stille spørgsmålene der.
Held og lykke med at fine ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.