Et "lille" dillemma
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus. Jeg er nu en pige, der lige er blevet single for real efter ca. 3 år med kæreste og seriøs flirt. Jeg er nået til det punkt, at jeg rigtig gerne vil nyde min ungdom lidt, og gemme al det seriøse lidt væk for at styrke min selvtillid. Jeg er en synes selv godt om både mig og min krop, og har accepteret stort set alle mine flaws. Alligevel er jeg noget så bange for at have sex, selvom jeg virkelig bare har lyst. Jeg ved ikke om det bare er fordi jeg ikke har mødt en person der er dominerende nok, så jeg kan henkaste mine egne tanker og bare slå mig løs og samtidigt vide at jeg ikke skal være bange for at gå i stå. Men det er et stort problem for mig, og jeg ville blive rigtig glad hvis jeg kunne få nogle gode råd der kunne gøre at jeg blev mindre bange for at skulle springe ud i det uden at føle at det er akavet. Jeg er ikke jomfru, har dog heller ikke haft god sex, da jeg stoppede med det samme på grund af for mange smerter da min jomfruhinde sprang. Ved ikke om det kan have den lidt traumatiske sex-scene der kunne være skyld i at jeg er usikker?

Svar:
Kære dig,
Tak, fordi du skriver. Jeg er helt sikker på, at du bestemt ikke er den eneste, der føler og tænker, som du gør. Faktisk så tror jeg, at rigtig mange kan genkende det, du skriver. Du beskriver en nervøsitet og usikkerhed omkring sex, og en lyst til bare at kunne give helt slip og nyde det. Sex er svært og især i starten, det kan tage mange år at lære det der med bare at give slip. Det er en rigtig god start, at du har accepteret dig selv og din krop, og det er også rigtig fedt, at du har bestemt dig for, hvad du gerne vil udforske med din seksualitet nu. Du beskriver, at du har haft en lidt ubehagelig sexpoplevelse med meget smerte, hvilket medførte at du simpelthen måtte stoppe. Det lyder som en træls oplevelse, og jeg tror, du har ret i, at det kan være medvirke til din usikkerhed til en vis grad. Det er de færreste, der har det bedste sex i deres liv første gang, de har sex. For, igen, sex er svært og tager lang tid at lære. Det er til gengæld en rigtig spændende udvikling, man begiver sig ud på, når man begynder at have sex, for det er noget, der kan udforskes resten af livet!
Det er vigtigt for mig at nævne noget i forhold til den ubehagelige sexoplevelse, du nævner. For nogle år siden begyndte det for alvor at komme frem, at denne her historie om, at kvinder har en "jomfruhinde" der "springer", faktisk ikke passer. Kvinder har det, der hedder en kønskrans, der ligger rundt i åbningen af skeden, men det er ikke en hinde, der springer, og det er ikke nødvendigvis den, der gør ondt de første gange, man har sex. Fordi mange unge piger får den historie fortalt (at der er en hinde og at det gør ondt at have sex) er de også meget mere nervøse, når de skal have sex. Og når man er nervøs, når man skal have sex, kan man komme til at spænde meget voldsomt op i de muskler, der sidder i underlivet (bækkenbundsmusklerne), og så kan det gøre rigtig rigtig ondt at have sex. Samtidig kan denne nervøsitet og opspændthed medføre, at man ikke bliver våd, og så føles det ret ubehageligt, og man kan få rifter og bløde. Grunden til, at jeg nævner alt dette for lige netop dig, er fordi jeg tænker, det kan være med til at gøre den lidt traumatiske sex-scene lidt mindre traumatisk, hvis du forstår, hvad smerten kommer af. Det er lidt lettere at arbejde med den oplevelse, når smerten er godartet - fordi den fortæller dig, om du i øjeblikket er klar til penetration eller ej - fremfor hvis smerten er helt ude af dine hænder, giver det mening? Derfor tænker jeg også, at det bedste for dig, er at øve dig på at smide hæmningerne for dig selv og med dig selv. Altså øv dig på at onanere og udforske din egen krop, så du er mere sikker på, hvad du kan lide og hvornår du er klar, når du står i situationen. Det er vigtigt at kunne slappe af og mærke sit eget tempo for at kunne have en god sexoplevelse.
Jeg tænker også, at du har fat i noget, når du snakker om, hvad det er for en type person, du søger. Vi søger alle sammen noget forskelligt og kan alle lide forskellige ting i en partner. Man må godt have præferencer, og det er helt okay, at du prøver dig lidt frem. Hvis du ikke føler dig tilpas i en persons selskab, så skal det nok ikke være den person. Prøv at lytte til din mavefornemmelse, for det meste kan man meget tydeligt mærke, om man slapper af i personens selskab og dermed også, om man kan være seksuel med dem. Det er ikke altid, man kan mærke det første gang, man møder dem, men det er også helt okay lige at lære personen at kende, inden man starter noget. Måske det er noget, du i virkeligheden også har brug for? At kende personen lidt bedre, inden du kan slappe af, fortælle og vise dem, hvad du godt kan lide og gerne vil have? Man kan sagtens undgå at have noget seriøst, selvom man kender hinanden lidt bedre, så længe man bare snakker om det.
Så for ligesom at opsummere lidt, så tænker jeg, du må prøve at tage lidt tid til at lære din krop og seksualitet at kende, så du kan komme nærmere på, hvad det egentlig er du søger. Du må huske, at det er vigtigt at være tryg, hvis man vil nyde sexen, så derfor er det også okay, at du søger lidt mere specifikt. Du har masser af tid til at have masser af god sex, så giv dig selv tid til at mærke efter, hvad du vil.
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Du er altid velkommen til at skrive igen, ligesom du også er mere end velkommen i chatten til en snak!
Sophie