Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Er mit hul lavet ordentligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg har lige fået lavet et hul mellem to kindtænder. Og da jeg brugte tandtråd dagen efter (trykkede ikke hårdt) begynde det at bløde helt vildt meget der hvor det blev lavet?? Syntes også man kan se en sort lille skygge prik ting samme sted? Burde det ikke være helt hvidt under tandkødet når et hul er lavet?  Ved ikke om det er normalt

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål.
Det er helt normalt at tandkødet bløder, er ømt og let irriteret efter man har fået lavet et hul mellem to tænder. Tandlægen har brugt forskelligt udstyr, som laver en mindre skade på tandkødet. Tandkødet heler heldigvis hurtigt, så om 1-2 uger skulle alt gerne være normalt i området.
Den sorte skygge prik kan måske blot være lidt indtørret blod, som forsvinder med tiden. Eller det kan være at tanden har en lille misfarvning, som tandlægen ikke har fjernet fordi man ikke fjernet sundt tandvæv.
Håber at du har fået svar på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen