Er jeg overvægtig?

brevkassespørgsmål

Er jeg overvægtig?

brevkassespørgsmål af
En spørger
15 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg er 1,62 m høj og vejer 46 kilo. Er det normalt, eller er jeg overvægtig?

Svar:

Hej

Det er rigtig godt du spørger her. Mange unge på din alder udvikler sig rigtig meget kropsligt i teenageåerne og det går så hurtigt, at det nogle gange er svært at følge med. Pludselig ser de sig selv i spejlet og kan se, at de har fået former. Pigerne opdager, at deres krop er forandret med større fedtdepoter på lår, baller, mave og bryster. Tøjet strammer pludseligt og kroppen føles pludselig lidt fremmed at se på. Mange piger tager på over kort tid i disse år. Mange kan genkende dit spørgsmål. Er det normalt eller er jeg overvægtig ? På nettet kan du google BMI beregner og indtaste dine oplysninger ind. Hvis dit BMI er under 18.5 betegnes det derimod som undervægt. Dit BMI tal er : 17.53. Så du er lidt undervægtig. Det ligger tæt på normalområdet 18.5 og du behøver ikke bekymre dig for, om du er overvægtig. Du er helt normal i forhold til din alder og vægt.

Mange teenageres kroppe udvikler sig forskelligt. Nogle tager meget på, da de udvikler kvindelige former og får fedtdepoter på kroppen.Som de vokser op, taber de det igen. Andre udvikler sig mere langsomt og er lidt undervægtige langt op i teenageårerne.

Hvor overvægtige / undervægtige piger er afhænger også af, om de dyrker sport og hvilken sport. Nogle sportsgrene giver mange muskler og det får vægten til at stige. Da fedt er omdannet til muskler er det en vægtstigning på den sunde måde.

Håber du fik svar på dit spørgsmål og er en bekymring mindre.

De bedste hilsner Lærke

Lærke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål