Scamet på nettet
brevkassespørgsmål af
Jonas
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år jeg spiller marget cs go og en morgen var det at jeg så at jeg havede et byttetilbud hvor han havede sat nogen af mine skins ind for nogen af hans efter jeg har accepteret byttetilbudet går jeg ind på et værksteds map hvor jeg ser jeg ik har min kniv mere plz hjælp

Svar:
Hej Jonas.
Det er godt, du skriver, og jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig over at have mistet din kniv.
Det er lidt svært at gennemskue, hvad der kan være gået galt her. Du skriver, at han havde lavet trade offeret, og jeg tænker på, om din kniv måske kan have været en del af det offer, uden du lagde mærke til det. Hvis der er mange forskellige skins på 'din side' af handlen, så kan det være svært at overskue.
Medmindre du er kommet til at klikke på et link, han har sendt i en chat, så er det svært at hive dit skin ud af dit inventory uden du ved det.
Hvad kan du så gøre nu? Hvis der er tale om, at din kniv simpelthen har været en del af trade offeret, er der ikke meget at gøre. Der kan man ikke bevise, at man er blevet snydt. Hvis du har screenshots af jeres samtale, eller du stadig kan se den i chatvinduet, kan det være en god idé at se, om han på et tidspunkt har sendt et link, du er kommet til at trykke på.
Jeg er bange for, at det eneste du kan gøre nu er at sikre dig, at det ikke sker igen. Det vil sige:
- Tjek altid trade offer grundigt igennem. Hvilke skins er der på min side, og hvilke er der på hans?
- Er jeg kommet til at klikke på et link, jeg ikke kan genkende?
- Er jeg kommet til at logge ind med min Steamkonto et sted uden for Steam? I det til fælde skal du nulstille dit kodeord og fjerne adgang til alle 2-factor devices, du har koblet op på din Steamkonto (f.eks. din iPhone), og sætte dem op igen.
Jeg håber, det hjælper dig, selvom det ikke får din kniv tilbage. Ellers skal du være velkommen til at skrive til os igen.
Hilsen Lars fra Cyberhus