Mobil i skolen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Min skole tager vores mobiler hverdag når timen starter og aflevere den først efter skolen. Er det lovligt? Vi får også fravær for at gå på toilet i timerne.

Svar:
Hej med dig.
Det er helt lovligt, at din skole tager jeres mobiler i skoletiden. Det er nemlig sådan, at skoler selv laver regler, der "skal fremme god orden", som det hedder i loven. Så hvis de vurderer, at det er bedst, at jeres mobiler bliver afleveret, når I kommer i skole, så må de gerne tage dem, men kun i skoletiden. I skal have dem udleveret så snart skoledagen er slut. Men jeg synes, at det er okay at spørge ind til, hvorfor jeres skole har valgt de regler, og høre deres grunde. Og hvis du og andre ikke kan lide reglen, så vil det være super godt, hvis I selv selv overvejer, om der er nogle andre regler, som I synes vil fungere bedre. Det kan man fx tage op i elevrådet, som taler elevernes sag.
Nu ved jeg ikke om du går i folkeskole eller på gymnasiet, men jeg kan ikke finde nogle regler, der siger, at man må registrere toiletbesøg som fravær. På gymnasier er der kommet en ny fraværsordning, og der står tydeligt, at man ikke kan registrere toiletbesøg som fravær. Og for reglerne for registrering af fravær i folkeskolen, står der ikke noget om toiletbesøg, så umiddelbart vil jeg mene, at det man ikke må registrere toiletbesøg som fravær, men det kan være, at der er nogle særlige grunde til, hvorfor jeres skole gør det. Måske har de haft problemer med, at eleverne forsvinder på toilettet i løbet af en skoletime? Nu ved jeg ikke, om de registrer det på lige fod med, hvis man ikke deltager i hele timen, eller om det er en form for intern registrering? Men hvis du er i tvivl om din skoles regler, så burde du altid kunne spørge dine lærer eller din skoleleder. Eller snakke med dine forældre om det, så de kan række ud til din skole. For man burde kunne få lov at gå på toilettet uden at være bange for, at man får fravær for det, men igen kender jeg ikke årsagen til det. Men hvis du har mod på det, så synes jeg, at det vil give mening at prøve at undersøge nærmere.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar.
Mange hilsner
Pernille