Min Onkel
brevkassespørgsmål af
Mathias
9 år
Jeg har brug for seriøs hjælp med min Onkel. Min onkel og mor er meget tætte de er sammen vær uge og min Onkel kommer ofte hjem til os. der er bare det problem at vær gang min onkel er hjemme ved os laver han et overgreb på mig.. han løfter mig ud i skuret holder mig for muden og tager sin penis op i min endetarm. Jeg kan virkelig ikke lide det og jeg har tit mareridt om ham. Jeg tør ikke sige det til min mor for jeg er bange for hvad hun kunne finde på at gøre ved mig. for efter min far er død har hun været utrolig mærkelig og voldig over for mig. En dag slog hun mig med et lædderbælte og låste mig inde på mit værelse i 11 timer. please hjælp mig hvad jeg skal gøre. jeg har selvmords tanker dagligt og er elendig i skolen. Jeg har også airpods. Tænkde bar lig i sku vide det

Svar:
Kære Mathias,
Hvor er det godt du skriver! Det du oplever lige nu, er ikke i orden, og det skal stoppe omgående. Både de seksuelle overgreb din onkel udsætter dig for, og den fysiske og psykiske vold din mor udsætter dig for.
Den bedste måde at få det til at stoppe på, er ved at sige det til nogen. Du skriver, at du ikke tør sige det til din mor, fordi du er bange for, hvad hun kan finde på at gøre ved dig. Eftersom din mor også er krænker tænker jeg, at under alle omstændigheder vil være bedre at sige det til nogen andre. Måske har du en god ven i skolen, hvis forældre du kan tale med? Eller en i din familie? Eller en lærer, du er særligt glad for? Det er ikke så vigtigt præcis hvem det er. Det vigtige er, at du får det sagt til en voksen, som du stoler på og føler dig tryg ved.
Det at få det sagt til nogen betyder, at der er nogen, der kan hjælpe dig ud af situationen, nogen, der kan hjælpe dig med at få det til at stoppe, og nogen at dele alle dine ubehagelige tanker og følelser med. Og det er vigtigt at du får dem delt, for det er en alt for tung byrde at gå med alene.
Det kan være enormt grænseoverskridende at skulle sige det til nogen, men det er virkelig vigtigt, at du får det sagt. For det du bliver udsat for er ikke normalt, det er ikke i orden og det skal stoppe nu!
Det er virkelig sejt og modigt af dig at du har skrevet her, Mathias! Du har taget det første store skridt, til at få overgrebene og volden til at stoppe. Nu er næste skridt at få det sagt til nogle af de voksne, der er omkring dig. Og det tror jeg på, at du godt kan!
Mange varme hilsner,
Stine