Tampon

brevkassespørgsmål

Tampon

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 14 år.

jeg har prøvet at sætte en tampon op flere gange, og har læst en mange sider og mange vejledninger, og kan IKKE sætte en tampon op.

det gør virkelig ondt, og mine veninder siger at det er nemt, men jeg kan virkeligt ikke få den op, den kan max komme 1,5 cm op, og det gør mega ondt, jeg rejser meget og vil gerne kunne bade når jeg har det.

please hjælp, kærlig hilsen en pige der ikke kan få en tampon op.

Svar:

Hej med dig,

Øv hvor irriterende for dig, at du skal bøvle sådan med at få sat en tampon op. Og jeg kan kun forestille mig, at det bliver endnu mere irriterende af, at dine veninder siger det er nemt.

Rigtig mange piger har samme oplevelse som dig, når de begynder på at bruge tampon. Det tager tid at lære, og kan være rigtig svært i starten. Det sværeste er som regel at få den ordentligt op. Når først den er oppe, sidder den som regel som den skal indtil man selv trækker den ud igen. Du skriver, at det netop er det med at få den op, du har problemer med.

Når det er svært at få sat tamponen ordentligt op, er det som regel fordi man kommer til at spænde i musklerne omkring skeden, og på den måde gøre passagen mindre. Derfor er det vigtigt, at du øver dig i at slappe så meget af som overhovedet muligt, i musklerne i dit underliv, når du skal sætte tamponen op. Det kan være svært, for ofte lægger man slet ikke mærke til, at man kommer til at spænde. Men hvis du bliver mere bevidst om at mærke efter om du spænder eller ej, og så prøver at fokusere på ikke at spænde og i stedet slappe af, tror jeg du vil mærke, at det går lettere med at få tamponen op.

Du skriver, at du oplever at det gør ondt, når du skal sætte tamponen op. Jeg tænker, at det formentlig dels skyldes, at du kommer til at spænde, men muligvis også skyldes, at tamponen er et tørt stykke vat, som rammer en meget sart slimhinde i underlivet - og det er som udgangspunkt ikke nogen behagelig oplevelse. Derfor tænker jeg, at det måske kan være en hjælp for dig at vælge tamponer med indføringhylster. Det ved jeg der er mange piger, der har glæde af - især i den periode, hvor de stadig er ved at lære at bruge tampon. Indføringshylsteret er et glat paprør, som tamponen ligger indeni. Det glatte rør har meget lettere ved at passere forbi slimhinden i skeden, end den tørre tampon indeni, og det vil derfor, som oftest, ikke være smertefuldt på samme måde, som det kan være når man bruger tampon uden hylster.

Jeg synes det er sejt af dig, at du bliver ved med at prøve, og jeg tror på, at du vil få det til at lykkes!

Held og lykke!

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål