Er det voldtægt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej, Jeg var i byen med en god veninde, jeg drikker yderst sjældent, men vi fik et par vodka/tranebær, et par shots og en cider... Vi Hygger os rigtig meget i løbet af aften. Vi skulle have været hentet af min venindes kæreste, men da han ikke tager telefonen, tager min veninde beslutningen om at ringe til et par af hendes venner. Vi tager en taxa hen til dem, det er mig uklart hvorfor vi tager derhen istedet for hjem til hende, vi bliver mødt af den ene ven som fører os op i deres lejlighed, som består af et tekøkken til højre 'stue-soveværelse' og til venstre badeværelse. Jeg er så træt og har en voldsom hovedpine, så snakker slet ikke med den anden af min venindes venner, jeg lægger mig fuld påklædt, omvendt i sengen og helt yderst på kanten, jeg kigger min veninde fjolle lidt rundt, kort før jeg falde i søvn... Jeg vågner ved at min venindes ene ven er oppe i mig og igang med at have sex med mig.. Jeg er i chok, forvirret og prøver at skubbe ham væk, hvor til han siger ' giv mig 5 minutter mere'... Jeg siger nej og prøver skubbe ham væk samtdigt med jeg hiver mine bukser op. Jeg skynder mig ud af sengen og hen til min veninde som er endt på badeværelset og sover... Det tager noget tid før hun er klar over jeg rigtig gerne vil afsted, ligeså snart vi kommer ud af lejligheden fortæller jeg hvad der skete, men hun opfatter det ikke helt vildt, vi tager bussen hjem til hende og får sovet lidt videre.. Jeg vågner og skal bare hjem, jeg føler jeg lugter af den her fyr og jeg føler mig rigtig beskidt... Jeg har de næste par dage en virkelig ud af kroppen oplevelse og jeg meddeler situationen til min kæreste 3 dage efter,,, Han råder mig til at melde det til politiet, hvilket jeg gør, jeg ringer derefter til min mor... Jeg skal næste dag på hospitalet osv... Jeg er bange for nu at de ikke finder spor af ham da der gik lang tid... Jeg er bange for et kæmpe nederlag hvis politiet siger de ikke kan gøre mere ud af sagen... Jeg er flov over en person har kunne tage mine bukser af imens jeg sov, uden jeg vågnede... Jeg så min kæreste en uge efter oplevelsen, vi prøvede at have sex, men jeg lå opløst efter 2 minutter, jeg har flashback hver gang han rør mit hår, da vedkommende lå på mit hår så han hev sådan i det, vi prøvede så igen at have sex 10 dage efter oplevelsen i en anden stilling, dette gjorde mig også rigtig ked af det. Det gør ondt når jeg har sex med ham, jeg tænker på andre ting, jeg føler ikke nogen tager mig seriøst, og at min oplevelse ikke er en særlig voldtægts artig oplevelse... Jeg har det svært på arbejdet, så har ikke bedt om vagter... Jeg har svært ved ikke stadig at føle mig beskidt, usexet, ulækker og bare frastødende overfor min kæreste, alt dette fordi et vedkommende besluttet sig for at have ufrivilligt sex med mig. Jeg har stadig en ud af kroppen oplevelse og står og forestiller mig hele situationen imens jeg sov... Jeg ser mig selv konstant i den situation... Men samtidigt pakker jeg det væk, for jeg er usikker på om det egentligt er voldtægt eller om det bare er en uheldig situation... Forkerte sted på forkert tid? Hilsen N

Svar:
Kære N
Mange tak for dit spørgsmål. I din overskrift, spørger du om du om det du har været udsat for en voldtægt. Og når jeg læser din beskrivelse og hører om dine reaktioner, såsom flashback og at du har svært ved at have sex med din kæreste, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har været udsat for voldtægt.
Man må aldrig udnytte at et andet menneske ikke kan sige fra og derved begå overgreb og derfor må man  bl.a. ikke dyrke sex med nogen som sover eller pga. alkoholpåvirkning ikke kan sige fra.
Du fortæller at sagen er politianmeldt og at du har været på hospitalet. Er det hos Center for Voldtægtsofre eller Center for seksuelle overgreb? Som oftest når man har været tilknyttet et center efter overgreb, er der tilbud om psykologsamtaler, hvor man kan få bearbejdet evt. traumer/følger efter det man har været udsat for. Er du ikke allerede i kontakt med et center, kan du evt. selv tage kontakt via tlf.: 78464835.
Du beskriver også at du var bange for om politiet nu ville tro på din historie - hvilket også kan være en mundfuld, først at have været udsat for et overgreb og bagefter så at skulle ind og fortælle nogen om det. Det kan føles som overvældende at skulle beskylde nogen for voldtægt, når man selv kan være meget forvirret over hvad man har oplevet. Nogle gange kan det være utroligt vigtigt for ens pårørende (forældre, kæreste) at politiet skal ind over og måske havde du mest brug for at der kom ro på, så du kunne få hjælp til at bearbejde og komme videre?
Du fortæller i dit brev til os, at du har en kæreste og at I har prøvet lidt forskelligt, for at dyrke sex igen. Husk her, at du behøver ikke begå nye overgreb mod dig selv, ved at skynde dig at have sex med din kæreste. Gå langsomt frem med hinanden og aftal måske på forhånd med din kæreste hvor langt du kan gå.
Håber du kan få lidt ud af min vejledning og til slut vil jeg gerne rose dig for at skrive til os. Det er det vigtigste, efter oplevelser som din, er at må får fortalt om det, så man ikke går alene med det man tænker. Jeg ønsker dig alt det bedste og håber at du får den hjælp som du har brug for.
De bedste hilsner Carina