hvordan siger man det
brevkassespørgsmål af
..........
11 år
hej jeg brug for i gir mig et skub til hvordan jeg får det sagt ikke bare sig det til en voksen for det nemmer sagt ind gjort håber lidt i forstår jeg brug for redskaber der gør jeg får det sagt derfor jeg skriver her vi er 3 børn vi er 8-10-11år hjemme bliver vi slået vi skal gå med ble vi skal sove med sut og ja de slår hvis vi gør i mod vi skal os drikke mælk i sutteflaske osv jeg vil gerne vi kommer væk fra dette

Svar:
Kære dig,
Hvor er det godt og sejt af dig, at du har skrevet herind for at få hjælp til dig og dine søskende. Det er slet ikke i orden, det som jeres forældre gør mod jer, og det skal stoppes.
Jeg kan godt forstå, at du skriver, at det er lettere sagt end gjort at sige det til en voksen. Det er super sejt af dig, at du alligevel beder om hjælp til, hvordan du kan få det sagt - for det skal siges til nogen, så I kan få noget hjælp og få det godt. Det fortjener du og dine søskende!
Du skriver, at du godt kunne bruge nogle redskaber til, hvordan du kan få det sagt, og det vil jeg gerne hjælpe dig med.
En ting du kan gøre er at skrive det ned i et brev. Det kan nemlig, som du selv siger, være rigtig svært at sige det til en voksen, når man ikke har det godt. Derfor kan det hjælpe at skrive det ned på et papir/i et brev og give det til den voksne. Brevet kan du give til en lærer i skolen, en nabo, en vens/venindes forældre eller hvem, du kunne have lyst til at give brevet, hvori du fortæller, at I har brug for hjælp. Du kan skrive, ligesom du har gjort her til brevkassen.
Hvis du har mod på det, kan du bede personen, som du vil give brevet, om at læse det, mens du er der, så I kan snakke om det bagefter. Det kan være svært at få startet en samtale og få det sagt til en voksen, men det er her, hvor brevet gør det lettere at få det ud, og så kan I snakke ud fra det bagefter.
Det vil være rigtig sejt, hvis du evt. kunne give brevet til en lærer, mens du er i skole, så din lærer kan hjælpe dig, mens I er der, og så der bliver gjort noget.
En anden mulighed kan være at kontakte Børnetelefonen og fortælle dem, at I har brug for hjælp til at sige det til nogen. BørneTelefonen kan hjælpe med at komme i kontakt med nogen, som kan hjælpe, hvis du har mod på at fortælle dem, hvem du er. Telefonnummeret til Børnetelefonen er: 116 111
En sidste - og lidt indviklet - mulighed er, at du selv kan tage kontakt til den kommune, du bor i og lave det, der hedder en underretning. Man laver en underretning, når man oplever børn, der ikke har det godt derhjemme. Normalt skal man udfylde et skema inde på kommunens hjemmeside. Du skriver ikke, hvor du er fra, men hvis du søger på google og skriver din by og ordet underretning - fx "underretning aarhus", så vil der dukker et link op. Det kan måske være lidt svært at skulle udfylde det. Men, du kan også ringe. Der vil som regel stå et numer, man kan ringe på. Hvis du er fra Aarhus, kan du ringe på dette nummer: 89 40 62 00 og fortælle, hvordan I har det derhjemme.
Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du også meget velkommen til at komme i vores 1-1 chat her ved Cyberhus. Der vil sidde en rådgiver klar til at skrive med dig.
Jeg håber rigtig meget, at du kunne bruge svaret, og at det kan hjælpe dig med at få det sagt. Jeg håber også, I får den hjælp, I har brug for og fortjent.
De venligste hilsner
Kathrine.