Sur og frustreret over tilbage sigtelse af voldtægt?
brevkassespørgsmål af
Cristina
22 år
Hej. jeg vil prøve at gøre det så kort som muligt. det er sådan at jeg har værert udsat for et overgreb (voldtægt). Det er politianmeldt og alt det der, og jeg har på det seneste været Rigtigt meget igennem og er heller ikke færdig endu med undersøgelser. Men for ikke særlig lang tid siden valgte de at tilbage trække sigtelsen mod personen som voldtog mig, grundet det ikke var nok beviser. Selvom personen på en måde har indrømmet at vedkommene har gjordt det mod mig, og beviser på ødelagt tøj og m.m. Sagen er nu at de jo som sagt har tilbage trukket sigtelsen, og jeg er bare så sur! jeg er så frustreret og ked af det! Jeg synes det er så uretfærdig at man kan lade et andet menneske gå efter sådan en modbydelig ting, og så får personen slet ikke nogen stref! jeg har fået tilbud at snakke med nogle psykologer, men jeg føler ikke de kan forstår hvad jeg har værert udsat for og min indre vrede. jeg vil derfor gerne have en kontant til en person som har været Det samme igennem, som kan forstår min vrede og frustation. Hvor kan jeg kontakte sådan nogle personer henne?

Svar:
Kære Cristina
Jeg kan godt forstå at du er frustreret over din situation. For det første må man ikke begå voldtægt mod et andet menneske, for det andet kan det virke som uretfærdigt at man så ikke kan få sin gerningsmand dømt. Rigtig mange voldtægtssager når aldrig i retten, da anklagemyndigheden vurderer at bevisbyrden ikke er stærk nok. Hvornår bevisbyrden er stor nok, kan jeg ikke vurdere – og det er heller ikke det du efterspørger. Du skriver fordi du er vred og frustreret og gerne vil skrive med andre som kender til det.
Offerrådgivningen er et forum, hvor man både kan få hjælp til at forstå sin sag og hvor de ved hvor frustrerende et sagsforløb kan være. Du kan kontakte dem via http://www.offerraadgivning.dk/ .
Jeg håber at det er et svar som du kan bruge.
Flere af centrene for Voldtægtsofre, har Socialrådgivere ansat til at hjælpe ofre omkring deres rettigheder – hvis du har brug for at snakke med én, kan du gøre dette enten via dit nærmeste center eller ved at benytte www.voldtægt.dk .
Jeg håber for dig at du finder nogen som du føler, vil kunne forstå dig og din vrede.
Med venlig hilsen
Carina