er det naturligt?
brevkassespørgsmål af
Maria
13 år
Hej. Jeg er en pige på 13 og har en rigtig god veninde. Vi er ofte sådan ret fysiske eller hvad man skal sige. Vi krammer meget og venindekysser og "slås" tit for sjov og pjatter med hinanden. Så her i går havde vi spillet fodbold med nogen andre i anlægget og svedte helt vildt og gik så lige i bad efter tur hjemme hos mig for vi var alene hjemme. Bagefter havde vi håndklæde om os og pjattede med hinanden og kildede og løb efter hinanden. Det endte med vi væltede om på min seng og kildede hinanden over det hele. Under det stak min veninde sin finger op i røven på mig. Det var en mærkelig men vildt dejligt fornemmelse. Jeg har tænkt over det her bagefter. Jeg er ret flov over det for jeg forbinder jo normalt røven med sådan noget "forbudt" noget så det var jo pinligt at min veninde havde fingeren deroppe. Men det var altså også megadejligt og jeg var faktisk glad for det skete og det kan jeg ikke forstå. Vi har ikke snakket om det. Jeg tænker over om jeg skulle sige til min veninde at det var rart eller hvad. Jeg er ret forvirret, for hvorfor var det rart? Hilsen Maria

Svar:
Kære Maria
Det er meget naturligt at man som veninder pjatter og fjoller med hinanden, og nogle gange så kan der også ske ting som man bliver i tvivl om. Derfor er det godt at skriver ind til os.
Dit spørgsmål lyder egentlig på hvorfor det var rart at din veninde kom til at stikke en finger op i numsen på dig, og her kan jeg sige at det er meget forskelligt hvad man synes er dejligt dernede. Som du selv skriver, så er numsen rigtig tit forbundet med noget ulækkert eller forbudt, fordi det er der vi kommer af med afføring, men numsen kan også bruges seksuelt, og der er nogen som synes det er rigtig rart.
Når det så er sagt, så skal du vide at så snart man begynder at stikke fingre (eller andet) ind i hinanden, så har man en form for sex med hinanden, og hvis man ikke er klar over det, så kan det godt være ret grænseoverskridende. Særligt når man ikke er så gammel og bare er vant til at fjolle sammen. Du skriver at I ikke snakkede om det bagefter, og det kan godt tyde på at I begge to måske er lidt forvirrede omkring hvad der egentlig skete. Jeg tænker at du godt kan prøve at snakke med din veninde om hvad der skete, og så kan du jo fortælle at du egentlig ikke synes at det var slemt. Samtidig så synes jeg ikke at det er noget I skal gøre igen, fordi det, som sagt, er en seksuel handling og lige nu er I begge for unge til at forstå hvad det helt betyder. Du kan dog vælge at gøre det ved dig selv når du onanerer, når du nu synes at det er rart - både husk at have klippede og rene negle, så der ikke kommer nogle rifter.
Hvis du nu har brug for at snakke mere om det - eller snakke mere når du har taget snakken med din veninde, så husk at vores chat er åben hele sommeren. Den er åben mandag & onsdag kl.14-17 og tirsdag & torsdag kl.18-21.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlig hilsen
Signe