Mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg ved godt det er normalt, men jeg har lige et spørgsmål om menstruation. Jeg har lige fået min første mens men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med de brugte bind når jeg er i skole. Der er poser på toilettet men synes det er pinligt at bruge dem for så ved andre jo at jeg har mens. Er det mærkeligt at jeg tænker på den måde.

Svar:
Hej du
Kroppen er svær at forstå. Så allerførst skal du vide, at det er fuldstændig normalt at være i tvivl om ting. Og at tænke sådan, som du gør. Og der er så mange ting ved fx menstruation, som man bare ikke rigtig ved.  Fx hvordan man undgår at larme, når man skifter bind henne i skolen.
Det er så normalt at man ikke har lyst til at alle skal kunne følge med i, hvornår man skifter bind. Men det er også noget, som er svært at gøre så meget ved - det med at andre kan høre det. Du kan godt overveje, om du kan gå derud på et tidspunkt, hvor du ikke kan se andre derude. Du kan også tænke over, om du kan hoste højt imens. Men der findes ikke sådan en løsning, som altid virker. Så det kan være, du kan prøve dig lidt frem. Eller høre, om dine veninder har nogle ideer.
Jeg vil slutte af med at sige, at menstruation er enormt naturligt. Og alle, der skifter bind, larmer med poserne. Så det kan også være, du pludselig kommer til at være mere okay med lydene, når du har haft det i lidt længere tid.  Hvem ved.
Mange hilsner fra
Mai