Er det tilfældigt eller et signal?
brevkassespørgsmål af
Dicte
14 år
Jeg har en rigtig god veninde jeg er meget sammen med. Vi har nogen ynglingsserier som vi tit ser på værelset mens vi ligger og flyder på sengen. Jeg har så lagt mærke til at hendes hånd/hænder næsten altid sådan "tilfældigt" kommer til og hvile enten på min røv eller også i mit skød nede ved min sprække. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er et signal om at hun godt kan lide mig, altså på DEN måde, eller det bare er tilfældigt. Jeg tør ikke spørge for hvis jeg nu tager fejl og det bare er tilfældigt så støder jeg hende jo bare fra mig og det blir akavet. Det er ikke ubehagligt men jeg ved ikke hvordan jeg skal reagerer på det. Ville jo gerne have vished om det er et signal. Hjælp, hvad gør jeg?

Svar:
Kære Dicte.
Det giver super god mening, at du er forvirret i sådan en situation, for det, du beskriver, kan godt være et signal, men det kan også være noget andet.
Når der opstår sådan en situation, hvor kropslig kontakt bliver lidt tvetydig, giver det fuldstændig mening at du bliver usikker på din veninde.
Jeg vil liste nogen forskellige råd, som du evt kan gøre brug af for at finde ud af hvordan du håndterer det i fremtiden.
Den forsigtige metode:
Hvis du ikke tør spørge direkte, kan du fx en anden gang i er sammen, prøve at ændre din egen reaktion på hendes bevægelser en smule og se, hvordan hun reagerer. Du kan fx gøre følgende:
Træk dig lidt væk næste gang hendes hånd ender der , og se, om hun flytter den hurtigt, som om det var et uheld, eller om hun prøver igen.
Hvis hun bliver ved, og især hvis det føles mere bevidst end tilfældig, er det nok et signal på hun vil mere.
Den ærlige, men milde metode:
Hvis du føler dig tryg ved hende, kan du prøve at sige venligt, mildt og uanklagende fx:
“Jeg har lagt mærke til, at du nogle gange kommer til at røre lidt ved mig, og jeg bliver bare lidt i tvivl om, hvad det betyder. Jeg spørger ikke fordi det generer mig, men fordi jeg ikke vil misforstå noget.”
Det lægger op til, at hun kan sige ja eller nej uden at føle sig presset, og uden du føler du angriber hende, for det gør du ikke, skulle den situation opstå, så gør det tydeligt, at det bare for dig handler om du ikke vil misforstå hendes intentioner, og det er ikke for at gøre hende akavet tilpas eller anklage hende.
Mærk efter, hvad du egentlig selv vil, før du udspørger hende.
Du skriver, at det ikke er ubehageligt, men spørg alligevel dig selv disse spørgsmål:
-          Ville jeg have det okay, hvis hun faktisk gjorde det, fordi hun er tiltrukket af mig?
-          Eller ville jeg føle mig utilpas, hvis det gik længere?
Det er så vigtigt, at du selv mærker efter hvad du ønsker, før du prøver at finde ud af, hvad hun egentlig vil. Det kan give lidt mere ro i kroppen.
Konklusion: Hvad så hvis det viser sig du måske selv føler noget?
Når du har reflekteret lidt over, de spørgsmål jeg skrev foroven, og du kan mærke der måske er nogen følelser der, så kan du tage små, baby skridt. Du kan fx røre ved hende på en lignende måde (ikke seksuelt, bare lidt mere fysisk kontakt) og se, hvordan hun reagerer. Hvis hun virker okay med det eller gengælder, kan det måske bekræfte, at der er mere end venskabelige følelser.
Jeg vil runde mit skriv af med, at sende en masse god energi i din retning, og jeg håber du får løst dilemmaet med din veninde, og finder ud af hvad hun egentlig mener med de berøringer.
Med venlig hilsen Kylie.