Er nervøs for at jeg har gjort noget forkert
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Er lidt bange for at jeg har gjort noget forkert. Jeg søgte på noget på youtube da jeg havde set en thumbnail tideligere på dagen som virkede meget "interessant" for en ung gut der måske godt vil se nogle frække ting en gang i mellem. Nemlig et eller andet fra et modeshow. Sådan et hvor modeller viser ny mode frem osv, og det var nogle ret frække dragter og jeg blev lidt interesseret i at se hvor langt det gik ift. at det var på youtube. Lidt senere på dagen ville jeg så godt se den, og søgte på det af titlen jeg kunne huske, nemlig "swimwear", med tanken om at det nok vilde lede til at jeg fandt den video igen hvis jeg bare scrollede lidt ned. Så det var hvad jeg gjorde, og en masse videoer kom frem med flotte damer i badedragter i thumbnailen, hurra for det, så jeg gik i gang med at scrolle lidt ned for at se om jeg kunne finde thumbnailen som jeg havde set tidelige på dagen. Jeg scrollede kun lidt ned, og så et hurtigt glimt af en thumbnail med hvad der lignede ansigtet af en ung pige, et decideret barn. Ud fra hvad jeg kan huske var det kun ansigtet der blev vist, for jeg lukkede med det sammen yt fanen ned da jeg så det. Jeg nåede ikke engang at læse titlen på videoen eller noget. Og jeg har siddet med en dårlig fornemmelse i maven lige siden. Jeg trykkede ikke på videon. Jeg trykkede på det røde kryds det øjeblik det gik op for mig hvad jeg så. Jeg så den thumbnail omtrent 6 sekunder efter jeg havde søgt og var begyndt at scrolle ned, jeg ved ikke hvad videon indebærer, men ift til de andre ting der kom frem da jeg søgte blev jeg meget nervøs, og er det stadig. Igen, jeg søgte kun på "swimwear", og så kom den thumbnail da jeg scrollede lidt ned. Er jeg potentielt faldet over noget der måske kunne være børneporno eller fremvise børn på sådan en seksuel måde? Og på youtube af alle steder? Har jeg gjort noget forkert eller ulovligt? Kan jeg komme i problemer? Hvad skal jeg gøre? Jeg har det ikke lige for godt lige nu. En del af mig føler at jeg måske burde melde sådan noget, men jeg tør ikke søge på det igen, og jeg gider ikke finde videoen hvis det nu kunne være sådan noget jeg er bange for at det er. Det kan godt være at videoen slet ikke er noget sådan noget, men jeg er temligt nervøs lige nu og har det ikke godt.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som en ubehagelig oplevelse, så det er rigtig godt, at du skriver til os og fortæller om det, så du ikke går alene med det.
Ud fra det du beskriver, så har du ikke gjort noget forkert eller ulovligt. Lad os antage, at det du hurtigt så var overgrebsmateriale med børn (det der tidligere hed børneporno), så har du ikke selv søgt på det, du har ikke gemt det ned på din telefon eller computer, og du har ikke sendt det videre til andre. Hvis du havde gjort det, ville det have været både forkert og ulovligt. Det lyder derimod til, at du så videoen ved et tilfælde, og at det lå sammen med andre videoer i en, hvad mange vil mene, er en uskyldig kategori.
Desværre findes der rigtig meget indhold online, som ikke burde være der, men som af ukendte årsager får lov at ligge der. Det kan være rigtig ubehageligt at se det, og det er helt normalt at få det decideret fysisk dårligt over at have set det, og det er også helt normalt at oplevelsen kan fylde i ens tanker i lang tid efterfølgende. Det kan være rigtig utrygt at vide, at man kan falde over den slags indhold på platforme som Youtube. På Youtube findes en indstilling under Generelt hvor man kan aktivere begrænset tilstand, som skjuler videoer, der potentielt er uegnet for børn. Det tager ikke nødvendigvis alle upassende videoer, men det kan ikke skade at have den indstilling sat til. Det kræver dog, at du har profil på Youtube.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at søge efter videoen igen, så du kan anmelde det. Det vil jeg heller ikke anbefale dig at gøre. Men hvis du falder over materiale igen, som du tror er ulovligt, så kan du altid anmelde det til Red Barnets tjeneste, Anmelddet.dk, hvor man kan anmelde ulovligt materiale anonymt. Det kræver bare link adressen, og så er det valgfrit om du vil skrive oplysninger på. Dvs. du kan nøjes med at kopiere linket, og altså ikke kigge indholdet igennem. Der vil være nogle andre, som kigger det igennem for at vurdere, om det er ulovligt. Igen - så kan jeg godt forstå, at du ikke har lyst til at lede efter det igen, men jeg synes at du skulle vide, hvordan man kan anmelde, hvis du skulle være så uheldig at falde over lignende materiale igen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du forhåbentlig kan finde ro i, at du ikke har gjort noget forkert eller ulovligt.
Mange hilsner
Pernille