Bind
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, Jeg har lagt mærke til at når jeg har menstruation og bruger bind føles det som om at den yderste del af mine skamlæber altså der hvor det næsten er normalt hud klør og sviger en del. Er det normalt eller er jeg allergisk over for bindets materiale?

Svar:
Kære anonyme,
Der er kan være flere årsager til det du beskriver. For nogle kan der opstå kortvarig ubalance i skeden ved menstruation - altså at den naturlige flora af gode baktier bliver forstyrret, så der kan komme lidt svamp, det kan give kløe og svie.
Det kan også skyldes at man ikke bløder meget, og måske derfor ikke skifter bind ofte, hvorfor slimhinderne der rører bindet kan blive irritable og tørre.
Det lyder ufarligt, og jeg vil anbefale enten brug af trusseindlæg eller noget i et andet materiale, måske genanvendelige i stof, for at se om din hud reagerer bedre på den måde :)
Hilsen lægen