Er der noget galt dernede
brevkassespørgsmål af
❤️‍🔥
14 år
Hej, jeg er begyndt at være sammen med fyre sexuelt, men ikke sex endnu (hvilket jeg gerne ville), jeg har fået finger to gange og været ved at have sex to gange men den kunne ikke rigtig komme ind. Jeg er bange for at jeg er for stram, jeg har prøvet at putte en normal størrelse vibrator oppe men kun starten/hovedet kunne komme ind( selvom jeg var våd og afslappet) og selvom jeg presser lidt på kan den ikke komme længere ind. Når jeg putter fingrene op kan de kun komme sådan 3-5 cm op selvom jeg er væd og slapper af. ALLE mine veninder er sexuelt aktive og har kærester osv. har også spurgt dem hvordan det kan være at jeg ikke kan få noget længere oppe end 3-5 cm, de siger det bare er min jomfruhinde. Men har efterhånden prøvet i sådan 2 uger og der sker ikke rigtig så meget. Er der noget galt?

Svar:
Hej dig,
Jeg kan godt forså, at det er noget du har lyst til at udforske nærmere. Du har en alder hvor der sker meget med kroppen og hvor man begynder at blive seksuel aktiv. Først og fremmest vil jeg sige, at der ikke er noget galt med dig eller din krop. Det er meget normalt, at det ikke altid lykkes de første par gange, man prøver at onanere. Og det kan der være mange forskellige grunde til. De mest almindelig er dog, at man ikke er våd nok i skeden, eller at man spænder i kroppen, som du også selv skriver. Det gør det sværere for fyren at trænge op i kvinden eller for en finger at trænge op i skeden. Det samme gør sig gældende med dildoer og vibratorer. Her kan det være en fordel at bruge noget glidecreme, som gøre det lettere for penis eller vibratoren at komme op i skeden. Der findes i dag et hav af forskellige typer glidecreme, og det er heldigvis ret nemt at anskaffe til en overkommelig pris. Hvis du synes, det er for pinligt at gå på apotektet efter det, findes det også i almindelige dagligvarebutikker. Det er vigtigt, at du køber noget der er lavet til at bruge på intimsteder på kroppen. Og jeg vil fraråde dig at bruge babyolie eller andre former for olie, da de ikke er bregnet til brug sådan nogle steder og kan give udslet eller andre gener.
Du skriver, at du ikke kan få en finger længere op end 3-5cm. Jeg kan ikke svare på om det er din jomfruhinde, men det kan godt tyde på det. Jomfruhinden er en lille forkransning/slimhindekant/fold, der sidder et par centimeter inde i skeden. Jomfruhinden er ikke en hinde, som dækker skedeåbningen (du kan evt. læse mere om det HER). Slimhinden kan godt briste ved sex, men også ved onani, tampon eller sport som ridning. Når slimhinden brister, kan du opleve at der kommer lidt blod fra skeden, dette er naturligvis ganske normalt.
Jeg håber dette besvarede din spørgsmål, ellers er du også velkommen til at læse mere om om onani for piger HER. Onani er en god måde, at lærer sig selv og sin krop at kende og et godt udgangspunkt, inden man skal have sex for første gang.
Vh. Anja