Anderledes bryster?
brevkassespørgsmål af
Leonora
14 år
Jeg er bange for mine bryster er anderledes end andres. Altså størrelsen er sådan set almindelig nok og de er også pænt runde, det er ikke det. Men mine veninder får hårde og stive brystvorter der bare står ud i luften ved berøring og når de bliver tændte. Mine sker der absolut ikke noget med. Det gør mig ked af det for tænker der er noget i vejen så. Kan det ændre sig?

Svar:
Kære 14 årige pige
Mange tak for dit spørgsmål!
Jeg kan virkelig godt forstå, at du kan være bekymret for at der kan være noget galt. Men det er faktisk helt normalt. Du er i en alder pt, hvor der stadig kan ske virkelig meget med dine bryster flere år frem. Både i størrelsen og i formen, men også brystvorterne.
Der findes ikke to piger der har ens bryster fra naturens side. Det er helt individuelt, hvordan ens bryster kommer til at se ud. De kan også ændre sig igennem livet, hvis man taber sig, hvis man tager på, hvis man får et barn og hvis man ammer osv.
Så de vil ændre sig hele vejen igennem livet, men primært igennem teenageårene, hvor de rigtig dannes med brystvævet.
I forhold til at de bliver stive, så er det igen meget forskelligt. Ofte bliver brystvorterne stive når man fryser fx og når man, som du skriver, bliver tændt. Men det er langt fra alle der oplever det på samme måde. Faktisk kan det være ubehageligt når de bliver stive hvis man fryser, da de dermed kan blive meget ømme og sårbare med bh og stof fra tøj hen over.
Så som alt er lige nu, tænker jeg du skal prøve at finde de gode ting ved din krop og dine bryster, også selvom det kan være rigtig svært. Du skriver fx at størrelsen faktisk er ganske fin.
Jeg håber det hjælper dig lidt på vej, og kan gøre at du er lidt mindre ked af det. Jeg er sikker på at dine bryster er lige som de skal være på din krop. Skulle der ske en tydelig ændring i udseende af brystvorter, eller du mærker nogle nye ting i brysterne, så kan det betale sig at tage en snak med din mor og evt besøge lægen. Men din alder lige nu, gør at der ikke umiddelbart er noget unormalt på nogen måde. Det er sådan din krop er lige nu