ensomhed
brevkassespørgsmål af
mia
19 år
Hej.
Jeg er en 19 årige pige som er utrolig ensom for tiden. Jeg har før haft en kæreste og jeg kan mærke at jeg mangler nærvær og at være tæt med en person igen. Jeg har været single i snart to år og savner følelsen at have en person. Jeg tror aldrig at jeg har følt mig så ensom før men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er ikke ‘’typen’’ som bare kan tage i byen og scorer. Jeg vil helst ikke lyde arrogant men jeg er en rimelig populær pige, problemet er blot at alle drengene ser mig som deres ven. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg er kendt som den her drengepige. Jeg har ikke lyst til at ændre på mig selv for ikke at have den rolle, da jeg holder af alle mine drengevenner og det forhold som vi har sammen. Jeg vil gerne møde en person men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme i kontakt med en person.

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål.
Det lyder rigtig hårdt, at du er så ensom for tiden, men også helt normalt at være det. Du skriver, at du mangler nærvær og at være 'tæt' med nogen, hvilket jeg sagtens kan forstå. Det giver nemlig en helt anden og dybere mening til livet, når vi deler det med nogen. Det kan også være ekstra svært for dig at være alene, når du før har haft en kæreste, som du formentlig har delt en stor del af dit liv med.
Det er ikke arrogant, at du er en populær pige, det er blot dejligt for dig, at du har mange venner omkring dig og at du trives godt socialt. Jeg tænker, at du formentlig allerede bruger meget tid med dine venner, men ikke oplever, at det hjælper på den form for ensomhed, som du føler. Jeg synes bestemt heller ikke, at du skal ændre på dig selv eller gøre ting, for at undgå at være en 'drengepige', da du, som du selv beskriver, holder af det forhold, du har til dine drengevenner - og det forhold kommer af, at du er dig. Den her rolle som 'drengepige' kan også ses som en enorm styrke, da det måske bliver nemmere at finde noget at have tilfælles med de fyre, du møder og mange fyre finder det tiltrækkende, hvis piger kan snakke med omkring sport for eksempel. Jeg tænker heller ikke, at den rolle er så vigtig, hvis ikke du skal date dine venner. I forhold til at møde en person tror jeg ikke, at du behøver at føle, at det kun er i byen, det er muligt. Et godt skridt på vejen er at være åben overfor at møde en, hvorend det skulle være og at turde at tage nogle chancer, hvis du møder en person, du synes er sød. Der er ikke noget i vejen med at være åben omkring, at man ønsker at komme i et fast forhold - jeg tror derimod, at det til tider kan spare rigtig mange grublerier. Når det er sagt, kan det være en mulighed at møde en igennem studie, arbejde eller fritidsinteresser. Det kan også være, at du kan møde en igennem dine venner eller at du kan finde en datingside, du er komfortabel med og få kontakt til en der. Et er sikkert, du er ikke alene om at ville finde en at dele livet med - og det skal du nok finde. Jeg vil ønske dig alt held og lykke.
De bedste hilsner
Pernille