ikke selvmord
brevkassespørgsmål af
L
20 år
hvad kan man gøre hvis man har været steder og gjort ting der har fået forskellige myndigheder tror at man har haft og har selvmordstanker og ikke ville kunne tage afstand fra det. Har aldrig ville dø, folk misforstår og har misforstået mig og er altså ikke til fare for mig selv. jeg har bare prøvet at flygte både fra mit hoved men også flygte fra det sted jeg fysisk har været og ja jeg har gjort dumme ting, men der er også folk der bevidst har prøvet at gøre livet svært og trist for mig. jeg har altid kæmpet i snart 16 år og jeg giver altså ikke op nu! jeg ville så gerne ønske at folk ville kunne forstå, men ved ikke hvad jeg kan gøre. det eneste jeg er, er at gøre ting for at slukke for mit hoved, der er mange der synes det er dumt, fordi jeg har og får tit af vide at jeg er meget klog/klogere end andre (synes overhovedet ikke selv dette). jeg er pt. overhovedet ikke psykisk syg eller som sådan vanskeligheder ellers. jeg laver bare ting som folk udefra ikke kan forstå, men den ene person jeg har fortalt det til, forstår det hele. det hele virker bare så uoverskueligt.
hilsen L

Svar:
Kære L
Tak for dit brev. Det er fantastisk at trods, du fortæller, at du har kæmpet i 16 år VIL DU LIVET. Desværre misforstår vi mennesker hinanden. Dine mennesker omkring dig misforstår dig og har gjort det længe. Dit brev er en håndsrækning. Du er igang med at få dit sociale netværk til at forstå dig, og der er allerede en person. Det er modigt, det du gør. Måske der er nogen, der skal have et brev, et digt eller en sang af dig. Og andre skal måske have en samtale med dig. Dit nøgleord er ærlighed og kærlighed, ligesom dit brev er. Det uoverskuelige er, forestiller jeg mig, at det er svært at få det billede folk har af dig rykket væk. Hav tålmodighed. Giv det tid. Saml på de venner og de mennesker, der betyder noget. Pyt, måske der er nogen, der ikke forstår hvem du er. Du er på vej. Du er modig.
Ønsker dig god vind
Anne-Sophie