Ensom og fortabt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg er en dreng på 18 år. Jeg føler mig tit ensom Fordi, jeg ikke har særlig mange venner mere, siden jeg er begyndt på uddannelse og kontakten blev mistet. Jeg har kun 2 gode venner, men selv der føler jeg lidt at de tager afstand til mig. Jeg føler ikke folk kan lide mig for den jeg er jeg får tit fornemmelsen af at de synes jeg er irriterende. Jeg vil ikke nødvendigvis have mange venner, men bare nogen der virkelig værdsætter mig og min personlighed. Jeg føler også at jeg spilder min ungdom, siden jeg er gået på uddannelse. ingen fæster, eller noget. Der sker ingen ting. Jeg har også problemer med piger og kærlighed osv. Noget der virkelig irriterer mig er at som 18 årig har jeg stadig ikke mistet min mødom. Ikke fordi jeg ikke er pæn fordi det får jeg at vide. Jeg tror bare at det er min personlighed og mit besvær med at være social god. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, det er pisse ensomt. Jeg burde nok prøve og komme ud af min comfirt zone men ved ikke hvordan. Det Medet lang tid siden jeg har følt mig glad for hvor jeg står

Svar:
Hej du
Tusind tak for dit brevkassespørgsmål. Jeg er glad for, at du har lyst til at dele dine tanker med mig, og jeg håber, at du har fået lidt luft for dem ved at skrive herind.
Du skriver omkring mange forskellige ting, som lyder til at frustrere dig. Når jeg læser dem kommer jeg til at tænke på to ting. Det første, jeg kommer til at tænke på, er, at det måske ikke er frustrationer, du er alene om. Jeg tror, det er meget normalt, at man kan føle sig til besvær, ensom og måske lidt modløs. Det andet, jeg kommer til at tænke på, er, om det er nogle frustrationer og følelser, du har haft længe.
Jeg tror, at der er rigtigt mange unge, der lige nu føler sig ensomme og modløse, fordi det kan føles som om, at ens liv står på pause på grund af corona-nedlukningen. Du skriver selv, at du føler, at du spilder din ungdom, at du ikke er til nogen fester, og at du har problemer med dine venner og med piger og kærlighed. Men som situationen er lige nu, har du heller ikke mulighed for at gøre nogen af de ting, som måske kan være med til at vende bøtten. Lige nu kan du ikke tage til fest og møde en sød pige eller tage ud og hygge dig med dine venner på samme måde, som du kunne før. Og jeg kan godt forstå, hvis du føler dig frustreret.
Normalvis ville jeg råde dig til at se på, om du kan opsøge enten nogle af dine gamle venner eller nye venskaber på dit uddannelsessted, eksempelvis gennem fester eller udvalg. Eller om du kunne dyrke en af dine interesser i fællesskab med andre eller melde dig til en fritidsaktivitet. Men situationen taget i betragtning, giver det ikke mening. I stedet håber jeg, at du vil hænge i lidt endnu.
Du skriver også, at du har to gode venner, som, du føler, måske synes, du er lidt irriterende, og at de tager afstand til dig. Jeg bliver nysgerrig på, om det er noget, du har italesat overfor dem? Jeg tænker, at der kan være mange forskellige grunde til, at man trækker sig lidt som ven. Det kan være, at de selv har det lidt svært og har brug for luft ligesom dig. Det kan også være, at de har travlt og så glemmer at få holdt kontakten til dig. Derfor kan det være, at det er en god idé at spørge dem ad, så du kan få vished om, hvad der sker i deres liv lige nu. Og om de rent faktisk synes, du er irriterende, eller om det er en dum fornemmelse, som kan vise sig at være ubegrundet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at chatte med en af os omkring din situation og dine frustrationer, er du altid meget velkommen i vores 1-1 chat.
De bedste hilsner,
Marie