bo alene som 17-årig

brevkassespørgsmål

bo alene som 17-årig

brevkassespørgsmål af
Katrine
16 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg er en 16-årig pige, som lige nu går på efterskole. Herefter er min plan, at flytte “hjemmefra“ og faktisk til en hel ny by efter sommerferien. Til den tid er jeg 17 år. Planen er, at jeg skal starte på gymnasiet og bo i vores sommerhus på Fyn, lige nu bor jeg med min familie i Jylland. Mine forældre er med på ideén. Deres eneste bekymring er ensomhed. Jeg ved, at gymnasiet er langt hårdere end efterskole, så derefter bliver det vildt psykisk hårdt at starte op + jeg i forvejen ikke kender nogen i den her nye by. Jeg tænker, at få et job så at jeg kan tjene mine egne penge, men udover det har jeg ingen familie at tage hjem til. Jeg frygter, at det bliver helt vildt hårdt, men det er samtidig også det jeg brænder for at gøre. Derfor er jeg kommet meget i tvivl. Jeg ved ikke om jeg vil kunne holde til det, og det frustrerer mig virkelig meget. Kæmpe dilemma. Hilsen Katrine.

Svar:

Hej Katrine

Det er nogle vildt spændende planer du har. Samtidig forstår jeg også din bekymring. Jeg vil egentlig gerne starte med at sige at jeg synes du er vildt modig, at du overvejer at kaste dig ud i sådan et eventyr. Jeg tror der er mange der drømmer om at gøre noget lignende.

Når nu du har dine forældres opbakning og støtte, så er den første forudsætning for at det overhovedet kan lade dig gøre, på plads.

Jeg kan sagtens følge din bekymring i forhold til ensomhed. Jeg tænker du kan prøve at gribe det an, på to forskellige måder. Først og fremmest kan du prøve at forebygge. Her tænker jeg at det bliver afgørende for dig at skabe relationer til nye mennesker, der hvor du flytter hen. Der er selvfølgelig dine nye klassekammerater, men jeg tænker også at du kunne undersøge, hvilke muligheder der ellers er. Hvad findes der eksempelvis af idrætsaktiviteter, som kunne være interessant for dig. Det kan også være at der findes klubber for brætspil, ungdomspolitiske foreninger eller væresteder for unge. Jeg tænker egentlig kun det er fantasien, og dine interesser der sætter grænser for hvad det kunne være. Det handler ikke kun om at dyrke interesser og fylde tiden ud, men først og fremmest om at være aktiv flere forskellige steder, så du kan skabe dig nogle nye relationer, og måske gøre det flere forskellige steder, og ikke kun i den nye skole.

Snak også med din familie og venner om hvordan I holder kontakt, når du flytter. Skal I have faste dage I snakker sammen, og hvordan? Det skal selvfølgelig være en eller andet form for digital kontakt, når nu der er så langt imellem jer...men hvilken vil fungere bedst?

Jeg tænker samtidig at du kan prøve at forberede dig på, hvad du kan gøre når du bliver ensom. Jeg skriver når, fordi jeg tror det er meget svært at undgå. De fleste unge oplever faktisk den her følelse at ensomhed, når de flytter hjemmefra. Og det er lige meget om man er 17, 20 eller 25 år. Ensomhed er en del af det at være menneske. Det er okay at føle sig ensom ind imellem, men det er selvfølgelig ikke noget man skal gå og føle sig i længere perioder. Hvem ringer du til, når du har haft en svær dag, eller du føler dig meget alene? Er det dine forældre, eller en veninde. Kunne der måske være nogen i det område, hvor jeres sommerhus ligger, som dine familie kender. Nogen der kunne være en slags reserve familie? Jeg tænker det kunne være rart at have snakket om på forhånd, så det måske bliver lidt nemmere at række ud, hvis du har nogle svære dage.

Jeg synes du er så sej, at du overvejer at prøve det her af. Livet handler om at træffe valg, og at afprøve nogle af de drømme man har. Nogle ting lykkes og andre gør ikke. Måske bliver det her en helt igennem fantastisk oplevelse. Måske viser det sig, ikke at være det rigtige for dig, men så har du alligevel fået nogle erfaringer og oplevelser med videre i livet, som senere vil vise sig at være det hele værd.

Jeg er sikker på at det kan give dig en masse. Så hvis drømmen stadig er der, når du kommer lidt tættere på sommer og et nyt skoleår, så synes jeg bestemt du skal give det en chance.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål