venne problem
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkasse. vi er en trio, som elsker at være sammen og vi hygger os mega meget. der er bare den her pige der går i vores klasse, som hele tiden hænger på os og hun har bare en energi der er helt uoverskuelig og er bare i det hele taget vildt irriterende. det er jo ikke for at være ond vel, men altså vi prøver hele tiden at slippe uden om hende i fx frikvarterende. vi kan bare ikke blive ved med at sige vi vil være alene og vi vil jo heller ikke gøre hende ked af det. det er bare så svært. hun følger HELE tiden efter os og vi vil heller ikke ses sammen med hende, fordi hun er også ret klam ej sorry to say men altså det er hun. vi ved altså ikke lige hvordan vi ellers skal forklare det. men ja hvad skal vi gøre. vil i please give os nogle gode svar? BTW: vi ved godt det er ret syndt for hende at hun ikke har andre venner, men vi kan bare ikke mere nu. hilsen trioen!

Svar:
Kære Læser
Tak fordi I vil dele jeres tanker med os. Det lyder som en udfordrende situation, og det er helt forståeligt, at I ønsker at finde en måde at håndtere det på, der respekterer alle involverede. Det kan være svært, når nogen konstant følger efter en, og selvom I er opmærksomme på hendes følelser, er det også vigtigt at tage hensyn til jeres egne grænser og behov for privatliv.
En mulighed kunne være at tale direkte til hende. I kan forklare, at I er glade for at hænge ud som en trio, men at I nogle gange har brug for tid alene. Det er vigtigt at gøre dette på en venlig måde, så I ikke sårer hende. Hvis hun begynder at følge efter jer, kan I med venlighed sige, at I gerne vil være alene i et stykke tid. At tage en sådan samtale kan være svært, da I måske er bange for at såre hendes følelser eller skabe en ubehagelig situation. Det er ikke altid let at finde den rette balance mellem at være ærlig og venlig, men det er en vigtig del af at navigere i sociale relationer.
Udover at tale direkte med hende, kan I også overveje at involvere en anden ven. Måske er der en anden i klassen, der kan være med til at inkludere hende i nogle aktiviteter, så I ikke føler, at I står alene med ansvaret. Dette kan give hende mulighed for at danne relationer med andre, hvilket kan lette noget af presset på jer.
Det er også vigtigt at huske, at det kan være svært for hende, hvis hun ikke har andre at hænge ud med. Selvom I ikke vil være sammen med hende hele tiden, kan det hjælpe at vise lidt venlighed, når I har mulighed for det. En lille gestus kan betyde meget og skabe en bedre atmosfære.
Det vigtigste er, at I finder en løsning, der fungerer for jer, samtidig med at I respekterer hendes følelser. Det er helt okay at have grænser, og det er en del af at lære, hvordan man kommunikerer med hinanden. Jeg håber, at disse råd kan hjælpe jer med at navigere i situationen. Tag det stille og roligt, og husk, at det er muligt at være venlig, mens I beskytter jeres eget rum.
De bedste hilsner
Kasper