Eksamensangst
brevkassespørgsmål af
M
16 år
Hej cyberhus Jeg er går til eksamen og ligsom mange andre er jeg ret presset over det. Jeg har klaret det okay indtil nu, men det værste eksamner mangler jeg endnu. Jeg tror faktisk jeg har sådan lidt noget eksamnsangst, men jeg føler ikke der er andre drenge som har den på den måde, så derfor har jeg ikke særlig meget lyst til at sige det til skolen. Er der ligeså mange drenge der har det eller er det mest piger. Kan man selv gøre noget for at det bliver mindre.

Svar:
Kære M,
Tak for dit åbne og ærlige brev. Det er virkelig stærkt af dig at skrive om noget, som kan føles svært og sårbart – især når det virker som om, ingen andre drenge har det sådan.
Ud fra det du fortæller, får jeg en fornemmelse af, at du føler dig lidt alene med dine tanker. Men du skal vide, at mange unge oplever – både drenge og piger – eksamensangst. Det er bare ikke alle, der taler højt om det. Så du er langt fra den eneste.
Du skal også vide, at det du føler ikke er unormalt, og det giver faktisk mening at du har det sådan. Eksamensangst handler ikke om, at man er svag, men om at man gerne vil gøre det godt. Tankerne kan komme til at fylde rigtig meget, men det betyder ikke, at det er sådan for evigt.
Hvad kan du gøre ved din situation?
• Tal med nogen, for eksempel med en lærer, studievejleder eller noget helt tredje. Du behøver ikke klare det alene, og skoler har typisk en masse tilbud for eksamensangst.
• Tag små pauser. Når man har små læseplaner med plads til ro og pauser, hjælper det hjernen. Det kan også være, at det kan hjælpe dig med at slappe af i din eksamensperiode
• Træn det, du frygter til eksamen. Du kan for eksempel øve dig med en ven eller for dig selv. Det kan måske hjælpe dig med at blive mindre presset i siutationen.
Mindhelper har også skrevet en god artikel, med gode tips til at komme godt igennem eksamen. Du kan se den her: https://mindhelper.dk/skole-og-uddannelse/nervoes-eksamen/
Jeg håber dette skriv kan hjælpe dig lidt på vej, og glem endelig ikke, at du er langt mere end din eksamensangst. Tag en dyb indånding, og husk på, at sommerferien tættere på, end du tror. Held og lykke med dine kommende eksamener
De varmeste hilsner,
Samara fra Cyberhus