Uddannelsestvivl
brevkassespørgsmål af
Liz
20 år
Hej cyberhus, Jeg ved ikke helt om jeg har valgt den rigtig uddannelse for mig. Jeg har været ude og rode i forskellige uddannelser men alle har fejlet, fordi jeg enten ikke synes det var det rigtige eller de ikke synes jeg kunne bruges. Nu går jeg på en stx uddannelse og føler bare at oveni min diagnostiseret angst og depression jeg aldrig rigtig kan finde tiden til at falde til ro. Mit hoved kører nonstop over afleveringer og lektier, jeg føler ikke jeg kan det her mere. Oveni bor jeg på et kollegie som er tilknyttet skolen, det gør så jeg ikke skal rejse til skolen hver morgen men igen at jeg heller ikke kan falde til ro. Jeg tror hoved pointen i det jeg prøver at sige, er at jeg absolut hader at bo på kollegiet, jeg har venner og det hele men jeg føler mig bare slet ikke hjemme. Jeg har det sygeste hjemve og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal løse problemet. Fordi jeg føler at jeg skuffer alle mine venner på skolen og ogs min familie hvis jeg ikke afslutter en uddannelse snart. Jeg overvejer at rykke min uddannelse til en hf istedet og så bo hjemme istedet for. Der kan jeg bare ikke helt få de fag jeg gerne vil have og jeg ved ikke om jeg så skal starte helt forfra igen. Men i det mindste vil jeg komme hjem til min familie hver dag i stedet for at bo på kollegiet. En helt tredje ting er at jeg havde det meget nemmere ved at stå i kassen og arbejde ud i en butik, fremfor at lave afleveringer og lektier, er det normalt? Burde jeg bare tage ud og arbejde uden en uddannelse? Jeg havde det sjovere med at arbejde end skole, men jeg vil ikke skuffe alle omkring mig. Hvad skal jeg gøre ? Tak i forvejen!

Svar:
Kære dig
Mange tak for dit brev til brevkassen. Jeg fornemmer ud fra dit brev, at der lige nu er nogle forskellige ting i dit liv, som fylder rigtig meget for dig. Det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med.
Du skriver som det første, at du ikke helt ved, om du har valgt den rigtige uddannelse for dig. Du går lige nu på STX, men overvejer i stedet at tage en HF. En anden mulighed som du selv bringer op, er at arbejde i stedet, for eksempel i en butik.
Som det første vil jeg nævne, at det måske kunne være en idé for dig, at tale med en studievejleder om, hvad der ville være den gode løsning for dig. En studievejleder ville også kunne svare på, om du skulle tage fag forfra, hvis du skifter til HF. Så lige netop den faglige del tænker jeg ville være godt at få vendt med en studievejleder.
Når det så er sagt, så kommer du også selv med flere nuancer i dit spørgsmål. Det handler altså også om din trivsel i forhold til der, hvor du bor. Du fortæller, at du ”hader” at bo på kollegiet, og at du har hjemve.
At hade noget, synes jeg er et stærkt ord. Hvorfor beskriver du mon kollegiet præcist sådan? Du fortæller, at du endda har venner på kollegiet, hvilket jeg synes er godt at høre. Men at gå med følelsen af ikke at føle sig hjemme, lyder bestemt heller ikke rart. Er der mon noget på kollegiet, der kunne løses, så det kunne blive bedre at være der, og mere roligt og trygt for dig?
Jeg får det indtryk fra dit brev, at du tager din trivsel seriøst, og det er jeg rigtig glad for. Og hvis du kan mærke, at du absolut ville have det bedre med at bo hjemme igen, så er det nok en god idé at tage det med i dine overvejelser.
Du skriver også, at du føler at du ville skuffe alle dine venner på skolen og din familie, hvis du ikke afslutter en uddannelse snart. Det kan jeg godt forstå, at der påvirker dig, og dit uddannelsesvalg. Men her må du huske, at det er dit eget liv, det handler om. Det er ultimativt din egen beslutning, hvad der føles rigtigt for dig at gøre.
Det princip kan nok også tages med videre til spørgsmålet om, det ville være bedre for dig at arbejde i en butik, end at gå i skole. Du spørger om det er normalt, hellere at ville det. Og det kommer jo fuldstændigt an på, hvem man er. Nogle foretrækker at gå i skole, andre foretrækker at arbejde. Og der er ikke noget rigtigt eller forkert i det, det har bare at gøre med hvem vi er som mennesker. Et alternativ kunne jo også være at begynde at arbejde, efter at du har afsluttet en HF.
Det er aldrig rart at skuffe nogle, man holder af. Men jeg tror det er nødvendigt at prøve at finde en balance mellem det, og så at vælge sig selv til. Med det mener jeg, at man skal huske sig selv, og prøve at mærke efter - og måske at tænke lidt mindre over andres forventninger til en, så længe man er glad for det man laver.
Som det sidste tænkte jeg på, om du mon har talt om det her med dine venner eller din familie? Nogle gange hjælper det at komme ud med ens tvivl og bekymringer. Så sker der nemlig tit det, at vi får et bedre overblik over, hvad det egentlig er, der fylder for os.
Jeg ønsker dig held og lykke med dit valg for fremtiden. Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og hvis du får lyst, er du meget velkommen til at skrive til os igen.
Kærlig hilsen Jeppe